Home » D:News » Unul din patru mamifere risca sa dispara

Unul din patru mamifere risca sa dispara

Publicat: 07.10.2008
Raportul care certifica acesta stire are la baza studiul international a peste 1 700 de cercetatori, conform carora jumatate din cele 5 487 de specii de mamifere se afla in declin. De fapt, un sfert din totalul speciilor de mamifere din prezent sunt amenintate cu extinctia totala daca nu se iau masuri urgente cu privire la salvarea lor.

“Din nefericire, speciile de mamifere din prezent vor disparea mai repede decat am prevazut noi, o specie din patru este in pericol de extinctie totala, iar acest lucru este foarte grav pentru viitorul planetei”, declara Jan Schipper, conducatorul armatei de mamatologi care a realizat aceasta evaluare maraton despre impactul distructiv al activitatii omului asupra tuturor speciilor de mamifere.

Conform studiului, cel mai rau o duc mamiferele de pe continentul asiatic. Specii precum tigrul siberian, leopardul zapezilor, leul asiatic, magarul salbatic tibetan, rinocerul indian, ursul panda, orangutanul, gibonii, sunt in pericol major de disparitie totala in viitorii 20 de ani. Circa 80% din speciile de primate care populeaza junglele din sud-estul Asiei sunt pe cale de disparitie. Viitorul unor animale precum foca de Caspica sau diavolul tazmanian sunt si ele printre cele mai amenintate mamifere. In comparatie, doar 76 specii de mamifere au disparut in ultimii 1500 ani.

Din cele 4 651 specii de mamifere periclitate, 1 139 specii sunt pe cale de disparitie.
Profesorul Schipper afirma ca situatia din prezent este cu mult mai grava decat cea din anul 1996, cand echipa sa a facut un studiu asemanator celui din prezent.
Principalii factori vinovati pentru aceasta situatie grava sunt, in primul rand, distrugerea habitatelor naturale, concretizata prin taierea padurilor, secarea raurilor si mlastinilor si transformarea campiilor salbatice in zone agricole. Urmeaza vanatoarea, cu scopurile sale diverse de la sursa de carne pana la distractie pentru cei bogati sau sursa de medicamente.
Fenomenul incalzirii globale actioneaza la randu-i deosebit de negativ la adresa multor specii de mamifere care, literalmente, nu mai au timp sa se adapteze schimbarilor bruste de temperatura. Cel mai clar exemplu este cel al ursului polar, amenintat cu disparitia totala in viitorul apropiat, datorita topirii banchizei polare.

Sursa : Sanghai Daily