Prima pagină D:News

Un nou studiu confirmă rolul esenţial al somnului în procesul de învăţare

06.27.2011 | ● Vizualizări: 472
Un nou studiu confirmă rolul esenţial al somnului în procesul de învăţare     somn, odihna, invatare, neuroni, sinapse, musculite de otet + zoom

La fel ca oamenii ajunşi la vârsta adolescenţei, musculiţele de oţet au nevoie de mai mult somn. Mediul face ca circuitele cerebrale ale acestor zburătoare să dezvolte sinapse noi şi dense. De aceea ele au nevoie de somn pentru a-şi recăpăta nevoile de energie pentru creier, relevă un nou studiu al somnologilor de la Universitatea din Wisconsin.

Cercetătorii au văzut aceaste creşteri ale numărului de sinapse(joncţiuni între celulele nervoase care se transmit de la una laalta ca semnalele electrice sau chimice) în trei circuite neuronalestudiate. Cu cât stimularea este mai intensă cu atâtdezvoltarea sinapselor este mai intensă şi nevoia de somn e maimare.

Studiul susţine teoria care spune că "homeostazia sinaptică"este unul dintre motivele cheie pentru care toate animalele aunevoie de somn.

De asemenea, Dr. Daniel Bushey, Dr. Giulio Tononi şi Dr. ChiaraCirelli, cercetătorii de la Centrul pentru studiul somnului şi alstării de conştienţă din Wisconsin au urmărit rolul pe care îl augenele implicate în sindromul Fragile X (o afecţiune de retardmintal şi cea mai cunoscută cauză a tulburărilor mentale moştenite)în renormalizarea creierelui pe timpul somnului.

Într-unul din experimente, cercetătorii au luat musculiţe deoţet tinere, care şi-au petrecut primele zile din viaţă stândsingure în tuburi mici, unde nu puteau zbura şi le-au eliberatîntr-o cameă mare şi luminată unde au putut să formeze toate ungrup şi să zboare timp de 12 ore.

Rezultatele au arătat că acestor muscusculiţe le-au crescut maimulte sinapse în timpul cât au fost treze. Acest fenomen s-apetrecut mai ales în cazul musculiţelor care au stat într-un mediubogat în hrană. Întoarse iar în tuburile lor, insectele au dormitmult, iar sinapsele lor au revenit la dimensiunile normale. Altormusculiţe, care au fost private de somn, le-au crescut încontinuare sinapsele, devenind din ce în ce mai dense.

"Somnul readuce sinapsele la starea iniţială. Dacă nus-ar crea loc pentru sinapse să crească iar a doua zi, atunci nus-ar mai putea produce învăţarea. Mai mult, această revenire lanormal a sinapselor economiseşte energia care pentru creier esteesenţială. Învăţarea fără somn este nesustenabilă din punct devedere energetic", a afirmat Dr. Chiara Cirelli.

În plus, cercetări anterioare au arătat că sinapsele consolidatepe timpul zilei au un nivel de proteine mult mai ridicat, iar că întimpul somnului, acest nivel scade.

Studiul actual a vizat şi rolul genei Fmr1, care, atunci cândlipseşte la oameni cauzează sindromul Fragile X. Persoanele caresuferă de acest sinfrom au şi probleme cu somnul. Cercetătorii auanalizat ce se întâmplă atunci când nivelul proteinei Fmr1 estemult prea ridicat în creierul uman. Având în vedere că Fmr1 estecunoscută şi datorită faptului că determină sinapsele să revină ladimensiunea normală, cercetătorii au observat că atunci cândnivelul proteinei în cauză este crescut, sinapsele nu mai cresc petimpul ziei, iar nevoia de somn scade.

În concluzie, studiul arată că atunci când sinapsele nu cresc,nevoia de somn scade. Acest lucru demonstrează că somnul estedeterminat de necesitatea de a reduce nevoile de energie alecreierului.

Sursa: Eurekalert