Home » Istorie » Evenimentul extrem de rar ce a avut loc în urmă cu 5.000 de ani. O pictură rupestră din India ar putea reprezenta cea mai veche hartă a cerului din istorie

Publicat: 14.01.2018
Astrofizicianul Mayank Vahia şi colegii săi din cadrul Institutului Cercetărilor Fundamentale Tata din India au descoperit o pictură veche de 5.000 de ani ce pare a fi prima consemnare a apariţiei unei supernove.

Desenul prezintă două obiecte luminoase pe cer şi imaginile unor animale şi oameni sub acestea. Conform Quartz, pictura a fost descoperită pe o rocă din peretele unei case ce a fost datată ca fiind din anul 2100 î.Hr.

Însă Vahia trebuia să înţeleagă ce reprezintă cele două obiecte luminoase pictate pe rocă. Nu putea fi vorba despre apariţia a doi sori pe cer şi nici o reprezentare a soarelui şi a lunii. Singura explicaţie rămasă fiind cea a unei supernove, dacă acest fenomen ar fi avut loc în apropierea Sistemului Solar lumina sa ar fi fost la fel de puternică precum cea a soarelui sau a lunii.

Sursa: IGCNA

Atunci când o supernovă explodează eliberează o cantitate vastă de energie ce nu poate fi observată cu ochiul liber, lumina vizibilă reprezintă doar o fracţiune a exploziei. Supernovele continuă să emită raze x extrem de intense pentru sute de mii de ani. Astfel, specialiştii pot urmări rămăşiţele unei supernove şi pot calcula cât de mare a fost explozia stelară.

După analizarea registrelor privind evenimentele astronomice din trecut, Vahia a ajuns la concluzia că a fost vorba despre supernova HB9. Explozia acesteia fiind vizibilă pe Pământ în anul 3600 î.Hr. În acea perioadă lumina ar fi părut o sferă luminoasă, având în vedere că evenimentul a avut loc la 2.600 de ani lumină de Pământ.

Sursa: Vahiya et al

Figurile de sub cele două globuri luminoase din pictură nu fac însă parte dintr-o scenă de vânătoare. Conform analizelor lui Vahia, personajele se potrivesc cu structura constelaţiilor în care se afla supernova. Bărbatul cu arcul din stânga ar putea fi o reprezentare a lui Orion, cerbul ar putea fi reprezentarea constelaţiei Taurului, bărbatul cu o lance ar putea face parte din constelaţia Peştilor, iar câinele reprezintă galaxia Andromeda. Cu alte cuvinte, opera de artă ar putea reprezenta o hartă a cerului, iar dacă se va dovedi că este cu adevărat acest lucru, aceasta ar putea fi cea mai veche hartă din istorie.