Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Care este cel mai puternic magnet din univers?

Care este cel mai puternic magnet din univers?

Publicat: 24.06.2017
Există magneţi de frigider, există magneţi folosiţi în industrie şi cercetare, există stele şi există şi magnetari. Aceştia din urmă reprezintă cele mai extreme şi mai misterioase obiecte din univers.

Magnetarii sunt surprinzători de mici, dar incredibil de denşi, scrie Curiosity.

Etapa finală a vieţii unei stele presupune explozia şi transformarea într-o supernovă. Dacă steaua a fost suficient de mare, a lăsat în urmă o stea neutronică: o stea atât de densă încât, deşi are un diametru al unui oraş mic, o linguriţă din materia ei cântăreşte cel puţin un miliard de tone.

De asemenea, se rotesc cu o viteză extrem de mare: efectuează sute de rotiri pe secundă. Toată această densitate, plus mişcare generează un câmp magnetic extrem de puternic – de un trilion de ori mai puternic decât câmpul magnetic al Terrei. Dar magnetarii? Savanţii nu ştiu exact de ce, dar aceştia sunt o versiune „extrem de magnetică” a stelelor neutronice. Câmpul lor magnetic este de circa 1.000 de trilioane de ori mai puternic decât cel al Pământului.

Savanţii „vânează” magnetari din anul 1979, când un şoc de radiaţii gamma (mai târziu au fost identificate ca fiind ale magnetarului SGR 0525-66) a pulsat prin sistemul nostru solar, rezultând în perturbarea echipamentului şi generarea de anomalii atmosferice.

În deceniile care au urmat, mai puţin de 25 de stele neutronice din cele 2.000 descoperite în întreaga galaxie au putut fi clasificate ca fiind magnetari.

Din punctul nostru de vedere, raritatea aceasta este un lucru bun. În 2004, efectele unei explozii a SGR 1806-20 aflată la 50.000 de ani lumină au fost suficient de mari pentru a afecta Pământul. A avariat şi a scos din funcţiune sateliţi şi chiar a ionizat parţial stratul superior al atmosferei.

Dacă la această distanţă poate face asemenea pagube, imaginaţi-vă ce poate face de la, să zicem, 1.000 de kilometri. La această distanţă va distruge sistemul nervos şi va schimba structura moleculară a organismului. Mai aproape şi forţa gravitaţională te va face bucăţi, chiar şi la nivelul atomic.

A fost descoperita o noua stea neutronica extrem de rara

Astronomii au descoperit una dintre cele mai misterioase stele super-magnetice

O linguriţă din materialul acestor corpuri cereşti cântăreşte un miliard de tone. Ce sunt şi cum se formează aceste misterioase obiecte spaţiale?

De unde vin bizarele pulsuri de unde radio detectate recent de astronomi? Aflarea originii lor ar putea rezolva una dintre marile enigme ale Universului