Prima pagină Stiinta

Multitasking-ul, aptitudinea cerută de majoritatea angajatorilor, este de fapt un mit şi are urmări defectuoase

Alexandru Voiculescu | 09.07.2017 | ● Vizualizări: 1620

Ai început să schiţezi un raport când îţi aduci aminte că trebuie să răspunzi la un email. Odată ce ai trimis mesajul, primeşti o notificare pe Facebook. Atunci când te întorci la raport, ai întârziat deja cu o oră. Pentru mulţi acest scenariu sună extrem de familiar.

Multitasking-ul poate părea o metodă prin care poţi îndeplini mai multe lucruri, dar conform studiilor, nu aşa funcţionează creierul nostru, scrie Curiosity.

Altfel spus, creierul nostru nu este făcut pentru atenţie distributivă. Atunci când eşti distras, creierului îi ia mai mult timp să revină asupra sarcinii iniţiale. Un studiu a descoperit că trimiterea unui email în mijlocul altei activităţi întârzie oamenii cu 20-25 de minute, chiar dacă scrierea mesajului a luat doar 10 minute.

De asemenea, practica nu te va face mai bun. Într-un studiu din 2009 al Universităţii Stanford, studenţii care „excelau” în această aptitudine erau mai uşor distraşi decât restul, având probleme de concentrare, atenţie şi memorie. Dovezile arată că şi „nativii digitali”, persoanele mai tinere, suferă din cauza multitaskingului.

Conform unui studiu recent al Universităţii din New York, partea creierului responsabilă cu concentrarea este nucleul reticular talamic, care acţionează ca un fel de întrerupător pentru semnalele senzoriale şi transmite cortexului prefrontal (regiunea unde se iau deciziile) cărui stimul să îi acorde atenţie. Creierul realizează acest lucru prin suprimarea neuronilor pentru anumiţi stimuli şi activarea altor neuroni. Atunci când este supraîncărcat (cum se întâmplă în cazul multitaskingului), apar greşelile.

Acest studiu a descoperit că şoarecii expuşi la mai mulţi stimuli au mai puţin succes în primirea unei recompense decât cei concentraţi pe un singur stimul, chiar dacă creierul şoarecilor multitasking era solicitat la maxim.

Altfel spus, crezi că eşti concentrat la toate lucrurile în acelaşi timp, dar de fapt performanţa suferă.

Există totuşi câteva sfaturi pentru a fi mai productiv. Bineînţeles, în primul rând, încearcă să rezolvi câte o sarcină pe rând. Apoi, un birou curat ajută semnificativ, iar aici este inclusă şi absenţa telefonului mobil. Un alt aspect este utilizarea unui singur ecran.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Mitul Multitaskingului sau cum ne complicam singuri viata

Cum se poate combate stresul de la serviciu

Câte ore trebuie să muncim pe zi. „Serviciul trebuie privit doar din prisma productivităţii, nu a eroismului”

Motivele pentru care este bine să fii egoist la serviciu