Home » Știință » Gaura din stratul de ozon al Pământului se vindecă, conform unui studiu UNIC

Gaura din stratul de ozon al Pământului se vindecă, conform unui studiu UNIC

Măsurătorile realizate de Serviciul Copernicus de monitorizare a atmosferei (CAMS), NASA și Serviciul de schimbări climatice și de mediu al Canadei estimează că este cea mai mare creștere din ultimul deceniu.
Publicat: 12.01.2018
În cadrul unui studiu unic, specialiştii au analizat stratul de ozon din Antarctica şi chimicalele din atmosferă care îl distruge.

Stratul de ozon protejează Pâmântul de unele dintre cele mai dăunătoare raze emise de soare ce pot provoca boli precum cancerul sau cataracta în cazul oamenilor şi pot distruge plantele conform NASA. Live Science notează că în 1980 cercetătorii au identificat o gaură masivă în stratul de ozon din Antarctica. Conform analizelor, chimicalele denumite clorofluorocarburi au dus la apariţia fenomenului.

În cadrul observaţiile anterioare, specialiştii au sesizat modificări ale mărimii găurii din stratul de ozon. Însă studiul recent este primul ce s-a axat pe măsurarea schimbărilor cantităţii de clor din atmosfera din regiunea Antarcticii. Studiul prezintă o descreştere de 20% a cantităţii de clor între anii 2005 şi 2016.

În cadrul studiului au fost analizare date cu privire la modificarea ozonului, restrânse între anii 2005 şi 2016 de către intrumentele de la bordul satelitului Aura. Aceste instrumente nu detectează direct clorul, dar pot detecta acidul clorhidric ce se formează atunci când atomii de clor interacţionează cu metanul şi apoi creează legături cu hidrogenul.

Atunci când razele solare pătrund în zona Antarcticii, clorofluorocarburii se descompun, fiind creat clorul  care duce la distrugerea atomilor de ozon. Instrumentele satelitului au realizat analize asupra găurii din stratul de ozon în timpul iernii din emisfera sudică. ”În această perioadă, temperaturile din Antarctica sunt mereu scăzute, aşadar nivelul de distrugere a ozonului depinde de cât de mult clor există în zonă,” a declarat Susan Strahan, astrofizician din cadrul Goddard Space Flight Center din Maryland.

În cadrul studiului a fost observată o descreştere a distrugerii ozonului, în mare parte datorită scăderii nivelului de clor.