Home » Știință » Poluarea aerului poate reprezenta un factor de risc pentru obezitate

Poluarea aerului poate reprezenta un factor de risc pentru obezitate

Publicat: 19.04.2020
Particulele şi noxele din aer pot afecta echilibrul micorbiomului şi ne pot expune la o serie de probleme de sănătate, printre care şi obezitatea.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Colorado, Statele Unite ale Americii, au prezentat într-un studiu recent faptul că poluarea poate reprezenta un factor de risc pentru o serie de probleme de sănătate. Astfel, calitatea aerului pe care îl respirăm poate avea un impact masiv asupra florei intestinale, schimbând funcţiile şi structura acesteia, ceea ce poate conduce la o serie de maladii precum obezitatea, diabetul, probleme gastrointestinale, precum şi o sere de maladii cronice, notează Medicalxpress.

„Ştim din cercetările anterioare că poluanţii atmosferici pot avea o serie întreagă de efecte adverse asupra sănătăţii. Am ajuns la concluzia, în această lucrare, că unele dintre aceste efecte s-ar putea datora modificărilor florei intestinale”, explică dr. Tanya Alderete, autoare a studiului şi profesoară de Fiziologie a Universităţii Colorado. Cercetătoarea a mai efectuat o serie de studii anterioare despre relaţia dintre calitatea aerului şi răspunsul organismelor noastre şi a ajuns la concluzia că poluarea poate interfera cu capacitatea noastră de a regla cantitatea de zahăr din sânge. Alte studii la care aceasta a făcut trimitere au arătat că în zilele în care calitatea aerului scade foarte mult există o creştere a numărului de cazuri de probleme gastrointestinale care semnalate de către spitale.

În cadrul acestui studiu, cercetătorii au colectat mostre de la 101 adulţi din California de Sud pe care le-au corelat cu datele staţiile de monitorizare a calităţii aerului din proximitatea domiciliului participanţilor. Dintre toţi poluanţii identificaţi, oamenii de ştiinţă au subliniat faptul că ozonul a avut cel mai mare impact asupra microbiomului. Acest gaz care atunci când se află în atmosfera superioară ne apără de radiaţiile solare, dar atunci când apare la sol din noxele emise de maşini şi care sunt expuse la soare se dovedeşte a fi extrem de periculos.

Cercetătorii au arătat că 128 de specii de bacterii sunt influenţate de către expunerea la ozon, multre dintre acestea având un rol important în eliberarea insulinei. De asemenea, cercetătorii au aflat că ozonul poate face ca populaţia unelor specii de bacterii să crească, printre acestea se numără şi Bacteroides caecimuris, asociată de o serie de studii cu obezitatea.

Studiul Air pollution exposure is associated with the gut microbiome as revealed by shotgun metagenomic sequencing a fost publicat în Environment International.

Două miliarde de copii respiră un aer poluat, iar sănătatea lor este în pericol