Home » Istorie » Cine se ducea la Operă la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru că „așa cerea moda”?

Cine se ducea la Operă la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru că „așa cerea moda”?

Cine se ducea la Operă la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru că „așa cerea moda”?
Adelina Patti. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 14.05.2025

La sfârșitul secolului al XIX-lea atmosfera culturală din capitala României începea să intre într-o adevărată efervescență. Bucureștenii descopereau, încet, dar sigur, piesele de teatru scrise de autorii români. E drept, piesele lui Caragiale au fost departe de a fi apreciate cum sunt astăzi. Însă, societatea „aleasă” a Bucureștiului frecventa în special reprezentațiile artiștilor străini date la teatru sau Operă.

Scena teatrului bucureștean la sfârșitul secolului al XIX-lea era acaparată de trei mari curente. În primul rând erau reprezentațiile actorilor străini veniți în turneu în oraș, apoi era teatrul românesc, iar un fenomen aparte era reprezentat de teatrul de salon. În ceea ce îi privește pe actori, scena teatrului românesc de atunci a fost marcată de doi monștri sacri: Grigore Manolescu și Iulian Ștefan, dar și de piesele publicate de revista „Nazat”.

„Scena română – scria Constantin Argetoianu – n-a înregistrat decât patru mari evenimente care au însemnat și care, fiecare în felul lui, au influențat evoluția artei noastre dramatice: au fost piesele lui Caragiale, au fost interpretările tragice ale lui Manolescu, a fost Iulian în `Zigeunerbaron` și a fost revista Nazat! Din toate aceste nume nu a mai rămas în picioare decât al lui Caragiale, celelalte s-au cufundat în cenușa vremurilor, căci oamenii sunt ingrați şi uită repede”.

„Societatea aleasă” a Bucureștiului nu „gusta” din teatrul românesc. La modă, în ceea ce privește teatrul, erau piesele jucate în cadrul teatrului de salon care au dat naştere și unor adevărate scandaluri amoroase.

„Nu era naționalismul (la modă, n.r.), dar era deja snobismul și cabotinismul . `Ah! ma chère-ele` nu se mulțumeau să se ridice pe deasupra mitocancelor prin ciripitul lor parizian, – menționa Constantin Argetoianu – dar mai căutau încă felurite derivative pentru pornirile simțurilor lor, în culise improvizate şi în brațele vlăjganilor cu dicțiune îngrijită şi cu gesturi discrete, dar cuprinzătoare. Niciodată `teatrul de salon` n-a cunoscut o epocă atât de strălucită. De-a valma, spiritualele scenete ale lui Musset şi insipidele subproducții ale `stupidu-lui secol al XIX-lea` erau masacrate cu vervă și cu avânt pe scene improvizate în toate saloanele Belgiei Orientului”.

„Societatea aleasă frecventa Opera şi reprezentațiile artiștilor străini cu asiduitate, căci aşa cerea moda”

În ceea ce privește Opera, lucrurile stăteau diferit față de scena teatrului. Societatea „aleasă” a Bucureștiului frecventa Opera și mai ales reprezentațiile artiștilor străini cu mare vervă, deoarece era „la modă”.

„Societatea aleasă frecventa Opera şi reprezentațiile artiștilor străini cu asiduitate, căci aşa cerea moda, după cum tot moda impunea cel mai desăvârșit dispreț pentru teatrul românesc”. Dar chiar și la operă, câțiva artiști români au avut „curajul”, spre stupefacția publicului, să cânte alături de artiștii străini.

„Reprezentațiile artiștilor străini, – menționa Argetoianu – izolați sau în trupă, se țineau lanț. În fiecare iarnă era o stagiune de operă italiană, la Teatrul Național, căci nici prin gând n-ar fi trecut cuiva să înjghebe o operă românească. Nu ne ridicasem încă până la arta lirică şi îmi aduc aminte de stupefacția tuturor în fața îndrăznelii lui Gabrielescu, un tenor cu o voce splendidă, dar fără școală, care s-a încumetat să cânte în `Traviata` cu Adelina Patti, cea mai celebră cântăreață din lume, venită pentru câteva reprezentații la Bucureşti.

Serghiadi, impresarul Operei italiene, ani de-a rândul era prieten intim cu unchiu-meu Grigore, şi astfel am ajuns şi eu să pun din când în când mâna pe un bilet de favoare. Și aşa am făcut cunoștință cu tot repertoriul italian, de la Rossini până la Verdi. Lipsit de orice pricepere muzicală (e un simț pe care nu mi l-a putut deștepta nici măcar abuzul gramofonului şi radio-difuziunii de mai târziu), mergeam la Operă ca să petrec fără să fiu în stare să rețin vreo arie, şi petreceam de minune”.

De altfel, Gabrielescu şi-a încheiat cariera ca negustor de puști de vânătoare, undeva pe Calea Unirii din Craiova.

„Îmi reamintesc după atâția ani o reprezentație a operei `Hernani` cu Paulina Lucea”

Artista vieneză Paulina Lucea era cea care fermeca publicul bucureștean la Operă. Reprezentațiile ei erau foarte căutate și prețuite, mai ales că era o femeie de o frumusețe aparte.

„Îmi reamintesc după atâția ani o reprezentație a operei `Hernani` cu Paulina Lucea, în care seducătoarea vedetă vieneză cânta pe nemțește, `Hernani` pe italienește şi `Carol Quintul` pe romanește, căci, încurajați de succesul lui Gabrielescu, mai mulți cântăreți români începuseră să ridice capul şi glasul.

A fost o delicioasă cacofonie care m-a încântat, căci m-am amorezat pe loc de frumoasa Paulina şi n-am mai auzit şi n-am mai văzut-o decât pe dânsa. A doua zi dimineață, m-am înfiinţat la hotel Bulevard, să o văd trecând, m-am luat după ea pe stradă – la distanță respectuoasă am însoțit-o, tot la distanță, la gară, când a plecat.

Ce frumoase vremuri! Mulți ani mai târziu, am cunoscut la Viena o babușcă sfrijită şi zbârcită ca o stafidă; nu-mi venea să cred ochilor că aveam în fața mea pe divina `Dona Sol` a pătimirii mele!”, mai preciza Constantin Argetoianu”.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Disprețul pentru teatrul românesc al „societății alese” a Bucureștiului, la finalul secolului al XIX-lea

Mary Anning, paleontolog de pionierat la începutul secolului al XIX-lea. A făcut prima descoperire la 12 ani

Teatrul românesc la finalul secolului al XIX-lea: „A fost o adevărată psihoză”

P.T. Barnum, cel mai mare om de divertisment al secolului al XIX-lea

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit