În situații sociale, oamenii tind adesea să imite expresiile faciale ale celor cu care interacționează. Acest fenomen, cunoscut sub numele de mimetism facial, este bine documentat și a fost asociat cu legătura socială și cu capacitatea de a înțelege empatic ce simt ceilalți la un moment dat. Iar acum s-a descoperit și că mimica facială prezice alegerile oamenilor.
Cercetătorii de la Universitatea din Tel Aviv au realizat un studiu care a explorat ideea că mimica facială prezice alegerile oamenilor. Rezultatele confirmă această ipoteză și arată că persoanele care imită mai intens expresiile faciale pozitive ale altcuiva sunt mai predispuse să aleagă opțiunea asociată acelei interacțiuni.
Studiul a fost publicat în revista Communications Psychology.
„Inspirația pentru studiul nostru a venit dintr-o experiență foarte comună. Când eram mai tânăr, mergeam la film cu prietenii, le citeam câteva opțiuni și îi întrebam ce vor să vadă. Practic, asta am recreat în laborator, doar că de data aceasta cu senzori faciali atașați”, a declarat Liron Amihai, autorul principal al lucrării.
Studiile anterioare au arătat constant că expresiile faciale pot prezice alegerile oamenilor, însă majoritatea s-au concentrat pe opțiuni foarte diferite între ele, cum ar fi ceva extrem de plictisitor versus ceva foarte amuzant. „Când opțiunile sunt mai similare, expresiile nu mai spun atât de multe”, explică Amihai.
Echipa a pornit de la ipoteza că mimetismul facial, adică felul în care ne oglindim inconștient expresiile în timpul unei conversații, ar putea indica acordul și preferințele mai bine decât expresiile individuale. Pentru a testa acest lucru, cercetătorii au recrutat 106 adulți, împărțiți în 53 de perechi de persoane care nu se cunoșteau. Participanții au purtat electrozi EMG faciali de înaltă rezoluție, capabili să detecteze mișcări extrem de fine ale mușchilor feței.
„Experimentul a avut două părți. În prima, participanții au efectuat pe rând următoarele: unul citea două rezumate de filme, iar celălalt asculta și îi observa fața. După aceea, fiecare a ales în privat filmul preferat. În a doua parte, ambii ascultau aceleași rezumate, dar înregistrate audio și citite de o actriță”, spune Amihai.
Activitatea musculară facială a fost înregistrată continuu. Analiza a arătat că atunci când ascultătorii imitau mai intens expresii pozitive, precum zâmbetele sau ridicarea sprâncenelor, în timpul unui anumit rezumat, erau mult mai predispuși să aleagă acel film. „Acest tipar a apărut chiar și atunci când participanții ascultau doar vocea înregistrată, deci nu era vorba doar despre a vedea fața vorbitorului”, spune Amihai.
Rezultatele sugerează că mimetismul facial este mai mult decât un simplu mecanism de conectare socială. „Mimetismul a fost un predictor mai bun al alegerilor decât propriile expresii faciale ale oamenilor. Asta indică faptul că nu este doar o copiere automată, ci reflectă ceva mai profund despre modul în care evaluăm opțiunile în interacțiuni sociale”, explică cercetătorul.
Descoperirile ar putea avea implicații în domenii precum justiția, marketingul sau cercetarea comportamentală, iar echipa intenționează să extindă studiile și către populații clinice, inclusiv persoane cu autism, pentru a înțelege mai bine rolul mimetismului în luarea deciziilor sociale, scrie MedicalXpress.
Picăturile nazale ar putea combate un tip de cancer cerebral comun, dar mortal
Ce este Lüften, tradiția germană confirmată științific pe care mulți alți oameni o practică?
Un consum mai redus de calorii ar putea încetini îmbătrânirea creierului, relevă un studiu
Un remediu antic chinezesc pe bază de plante ar putea îmbunătăți fertilitatea