Home » Cultura » Ce sens mai are teatrul radiofonic astăzi, în epoca Facebook

Ce sens mai are teatrul radiofonic astăzi, în epoca Facebook

06.03.2016
Ce sens mai are teatrul radiofonic astăzi, în epoca Facebook
În contextul celei de a IV-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, Attila Vizauer, redactorul-şef al Redacţiei Teatru a Radiodifuziunii Române, spune într-un interviu acordat MEDIAFAX, că evoluţia tehnologică nu a afectat negativ teatrul radiofonic, ci dimpotrivă.

Cea de a IV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova, singurul festival internţional de producţii sonore care îşi propune ca temă inovaţia, organizat de Radio România, are loc în perioada 31 mai – 5 iunie, la Grand Hotel Continental din Bucureşti.

Un număr record de participanţi de pe toate continentele îşi vor disputa şase trofee oferite în cadrul a două secţiuni – Spectacole Radiofonice şi Forme Scurte.

În acest context, redactorul-şef al Redacţiei Teatru a Radiodifuziunii Române, Attila Vizauer, vorbeşte într-un interviu despre faptul că teatrul radiofonic se adaptează şi beneficiază de evoluţia tehnologică, despre cum se redă atmosfera unei piese de teatru doar prin sunete şi despre festivalul Grand Prix Nova.

Prezentăm interviul acordat MEDIAFAX de Attila Vizauer:


Reporter: Ce sens are teatrul radiofonic astăzi, în epoca Facebook?

Attila Vizauer: Eu nu cred că există vreo competiţie între ele. Teatrul radiofonic este o formă artistică foarte puternică, pe care dezvoltarea tehnicii a îmbogăţit-o, nu a pus-o în umbră. Te poate însoţi oriunde, oricând – nu ai nevoie decât de un player şi de o pereche de căşti.

Reporter: Povesteşte-mi cum se simulează atmosfera, cum sugerezi prin sunete, voci un întreg univers?

Attila Vizauer: Desigur, apelăm la voci remarcabile: cei mai buni actori români au trecut prin faţa microfonului de radio. E o experienţă aparte, din care şi ei au învăţat să se joace cu propria respiraţie, cu tonul, cu tăcerile. Produsul final – adică spectacolul în care intră şi muzică, şi efecte sonore, şi mixaje – trebuie să fie profesionist din punct de vedere tehnic, dar să transmită şi o anume emoţie. Nu există o reţetă. Aş remarca, totuşi, o întoarcere la „sunetul pur”. Din ce în ce mai mulţi realizatori preferă să facă înregistrări pe teren, în condiţii cât mai apropiate de cele din scenariu, în loc să apeleze la biblioteci de sunet şi la efecte „din conservă”.

Reporter: Ce înseamnă acest eveniment internaţional?

Attila Vizauer: Grand Prix Nova a fost gândit ca un festival dedicat inovaţiei în teatrul radiofonic. Încă de la început, ne-am bucurat de Înaltul Patronajul al Alteţei Sale Regale Principesa Moştenitoare Margareta a României. Suntem la a patra ediţie şi ne bucurăm că participarea a fost din ce în ce mai consistentă şi mai de calitate. Se înscriu în competiţie radiourile mari din toată lumea, dar şi producători independenţi, care lucrează chiar în zona asta de experiment, de cercetare sonoră. Bucureştiul a devenit o destinaţie foarte serioasă, pentru profesionişti. Aici se pun la cale şi colaborări interesante.

Reporter: Care-s evenimentele mişto?

Attila Vizauer: Oricine poate veni la audiţii, la Grand Hotel Continental. Există un program al festivalului, la www.grandprixnova.ro . Se ascultă spectacolele la boxe şi fiecare primeşte scriptul bilingv: în limba originară şi în engleză. Sâmbătă, 4 iunie, după decernarea premiilor la Palatul Elisabeta, vom vedea, la Teatrul Odeon, un spectacol polonez, care mai întâi a fost o producţie radiofonică de mare succes: „Meşterul Manole”, după balada românească binecunoscută (ora 19:30). În fine, duminică, 5 iunie, ora 18, pe scena Studioului de concerte Mihail Jora al Radioului este programat spectacolul „Surpriza”, după un scenariu radiofonic semnat de celebrul regizor Federico Fellini. E un eveniment unic ce nu trebuie ratat. Intrarea este liberă.

Attila Vizauer, fost elev al regizorului Tudor Mărăscu, reprezintă Teatrul Naţional Radiofonic la cea mai înaltă ţinută, fiind implicat în conducerea Departamentului de Teatru şi Divertisment al Societăţii Române de Radiodifuziune, potrivit biografiei publicate pe radioromaniacultural.ro.

A debutat ca regizor la Teatrul Dramatic din Galaţi cu spectacolul „Tango” de Slawomir Mrozek. A urmat un alt debut la teatrul radiofonic cu „Dumnezeu binecuvântează America” de Petre Barbu. A rămas mulţi ani fidel operei lui Petre Barbu, unul dintre cei mai talentaţi şi mai viguroşi dramaturgi români.

Nu se numără printre cei care folosesc textul dramatic ca pretext pentru realizarea unui spectacol, despre frământările personale, care nu au nici o legătură cu opera dramatică. Attila Vizauer crede că regizorul are libertatea absolută de a crea.

Deviza regizorului în viaţă este inspirată de Sfantul Francisc de Sales: „Dacă greşesc, vreau să greşesc din prea multă bunătate decât din prea multă asprime”. Iar deviza acestuia în artă este inspirată de Sfântul Augustin: „Învaţă să dansezi, altfel îngerii din cer nu vor şti ce să facă cu tine”.

Sursa: Mediafax

Cele mai noi articole
Europa e din ce în ce mai bătrână – doar 16% din populaţie are între 15 şi 29 de ani
Europa e din ce în ce mai bătrână – doar 16% din populaţie are între 15 şi 29 de ani
ProSport.ro – site-ul pe care românii au petrecut cel mai mult timp! Halep, noul antrenor al ”naționalei” sau Djokovic, printre subiectele de interes major
ProSport.ro – site-ul pe care românii au petrecut cel mai mult timp! Halep, noul antrenor al ”naționalei” sau Djokovic, ...
„Muntele care arde”, focul misterios din Australia nestins de cel puțin 6.000 de ani
„Muntele care arde”, focul misterios din Australia nestins de cel puțin 6.000 de ani
Ar putea exista vreodată creaturi de mărimea lui Godzilla sau King Kong?
Ar putea exista vreodată creaturi de mărimea lui Godzilla sau King Kong?
6 instrumente spațiale care s-au ciocnit de corpuri cerești de dragul științei
6 instrumente spațiale care s-au ciocnit de corpuri cerești de dragul științei
Bulele de aer din gheața din Antarctica indică o cauză a scăderii oxigenului
Bulele de aer din gheața din Antarctica indică o cauză a scăderii oxigenului
Chiar este posibil să devii accidental alergic la carnea roșie. Explicația științifică
Chiar este posibil să devii accidental alergic la carnea roșie. Explicația științifică
Lusitania, nava care a contribuit la intrarea SUA în Primul Război Mondial
Lusitania, nava care a contribuit la intrarea SUA în Primul Război Mondial
Experții spun că Omicron este „cel mai exploziv și mai transmisibil virus din istorie”
Experții spun că Omicron este „cel mai exploziv și mai transmisibil virus din istorie”
„Soarele artificial” al Chinei a doborât un nou record mondial pentru fuziunea plasmei
„Soarele artificial” al Chinei a doborât un nou record mondial pentru fuziunea plasmei
Forțele Spetsnaz, arma cea mai de preț a Rusiei
Forțele Spetsnaz, arma cea mai de preț a Rusiei
Un vehicul electric inspirat de Tesla Cybertruck te-ar putea ajuta să cureți zăpada
Un vehicul electric inspirat de Tesla Cybertruck te-ar putea ajuta să cureți zăpada
Un dietetician explică de ce nu toate caloriile sunt la fel
Un dietetician explică de ce nu toate caloriile sunt la fel
Masculii tineri de elefant își controlează agresivitatea dacă în apropiere se află masculi mai în vârstă
Masculii tineri de elefant își controlează agresivitatea dacă în apropiere se află masculi mai în vârstă
Primul preşedinte american care a fost SILIT să îşi dea demisia
Primul preşedinte american care a fost SILIT să îşi dea demisia
Antenele de satelit Starlink ale lui Elon Musk, „un adevărat magnet” pentru pisici
Antenele de satelit Starlink ale lui Elon Musk, „un adevărat magnet” pentru pisici
Mercedes a dezvăluit o mașină electrică ce ar putea să depăşească bariera de 1.000 km autonomie
Mercedes a dezvăluit o mașină electrică ce ar putea să depăşească bariera de 1.000 km autonomie
Când va fi gata vaccinul-plasture împotriva Covid-19 dezvoltat de elvețieni
Când va fi gata vaccinul-plasture împotriva Covid-19 dezvoltat de elvețieni