Home » Cultura » Una din cărţile esenţiale ale ştiinţei, scoasă la vânzare pentru 1 milion de dolari: A fost textul fundament al fizicii până la teoria relativităţii a lui Einstein

12.11.2016
Ediţia princeps a lucrării lui Isaac Newton „Principia Mathematica” ar putea deveni cel mai scump text tipărit scos la licitaţie, cu un preţ estimativ de vânzare de 1 milion de dolari, în cadrul unei licitaţii din decembrie a casei Christie’s din New York, potrivit The Guardian.

Copia rară europeană a principiilor-cheie ale matematicii va fi scoasă la licitaţie Christie’s in New York pentru un preţ record.

Copia extrem de rară face parte dintr-o serie de texte destinate Europei şi are diferenţe minore de copiile distribuite în Anglia de Newton şi de editorul cărţilor, Edmond Halley.

Preţul cuprins între 1 milion şi 1,5 milioane de dolari este un record pentru acest text. O versiune britanică legată în piele roşie de Maroc, despre care se spune că i-ar fi fost oferită Regelui James II, a fost vândută pentru peste 2.5 milioane de dolari în 2013. Preţul estimat iniţial a fost de 600.000 de dolari.

În jur de 400 de copii ale primei ediţii „Principia Mathematica” au fost tipărite, versiunile europene fiind în proporţie de 20%. Halley, astronomul cunoscut pentru cometa care îi poartă numele, l-a încurajat pe Newton să-şi organizeze teoriile într-un text şi a plătit pentru tipărirea acestora întrucât Royal Society rămăsese fără fonduri.

Royal Society a primit două copii ale cărţii, inclusiv manuscrisul original pe care s-a bazat primul text tipărit din 1687, care este descris drept „cea mai preţioasă comoară.”

Scrisă în latină, titlul complet al cărţii este „Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica” („Principiile matematicii ale filosofiei naturii”). Cartea prezintă teoriile revoluţionare ale lui Newton în domenii precum gravitaţia, forţele motrice, şi a introdus o metodă matematică mai riguroasă aplicată ştiinţei.

Citeşte continuarea în Mediafax!