Home » D:News » „Superputerile” celulelor stem: un câine paralizat poate merge din nou (VIDEO)

„Superputerile” celulelor stem: un câine paralizat poate merge din nou (VIDEO)

Publicat: 19.11.2012
Un studiu realizat pe câini ale căror picioare posterioare paralizaseră din cauza unor leziuni ale măduvei spinării a arătat că tratamentul cu celule stem permite regenerarea, într-o anumită măsură, a ţesutului nervos vătămat, animalele devenind din nou capabile să se deplaseze singure.

Celulele stem au fost prelevate din mucoasa nazală a câinilor şi au fost injectate în măduvă, la locul leziunii, iar în urma acestei terapii, câinii au reuşit să îşi mişte picioarele posterioare şi să coordoneze mişcările acestora cu cele ale membrelor anterioare.

Cercetări precedente realizate pe şobolani arătaseră că aceştia reuşiseră să îşi mişte membrele posterioare paralizate la 6 săptămîni după injecţiile cu acelaşi tip de celule stem, numite OEC (olfactory ensheathing cells) . Aceste celule sunt specializate în repararea fibrelor nervoase de la nivelul mucoasei nazale, iar transplantate în măduvă, pot îndeplini aceeaşi funcţie: refacerea fibrelor nervoase.

Acest nou studiu, realizat pe câini, a implicat animale paralizate în urma unor accidente sau probleme ale coloanei vertebrale, iar tratamentul  a fost administrat la cel puţin 12 luni după apariţia paraliziei. Autorii studiului afirmă că acest scenariu este mult mai asemănător cu ceea ce se petrece, de obicei, în cazul pacienţilor umani şi cred că tehnica oferă unele speranţe oamenilor care suferă de paralizii ale membrelor inferioare în urma unor leziuni ale măduvei.

Studiul a fost realizat la Wellcome Trust-MRC Cambridge Stem Cell Institute, din cadrul Universităţii Cambridge, Marea Britanie, iar unul dintrre autori, prof. Robin Franklin, a declarat: ”Descoperirile noastre sunt extrem de incitante, deoarece arată, pentru prima dată, că transplantarea celulelor de acest tip într-o măduvă a spinării grav lezată poate produce îmbunătăţiri semnificative.”

Totuşi, el i-a avertizat pe pacienţi şi familiile acestora să nu se aştepte la miracole: metoda ar putea restabili capacitatea de mişcare cel puţin într-o oarecare măsură, dar ar fi prea mult să se spună că va reda pacienţilor toate funcţiile pierdute. E mai probabil ca această procedură să fie cândva utilizată în cadrul unei combinaţii de tratamente, alături de medicamente şi fizioterapie.

În cadrul studiului, oamenii de ştiinţă au utilizat 34 de câini cu leziuni grave ale măduvei spinării, dintre care niciunul nu-şi putea folosi picioarele posterioare pentru a merge. Mulţi dintre câini erau din rasa Teckel („şoricari), rasă predispusă la afecţiuni ale coloanei vertebrale urmate de lezarea măduvei şi de paralizia membrelor posterioare.

Unii dintre câini au primit un tratment cu OEC (celule stem extrase din mucoasa nazală), alţii un tratament placebo. În fiecare lună, cercetătorii au evaluat funcţiile neurologice, precum şi funcţia locomotorie a câinilor (cu ajutorul unei bande de alergare – vezi video).

Câinii cărora li s-au injectat celule stem au prezentat îmbunătăţiri considerabile, ajungând să îşi mişte picioarele din spate, anterior paralizate.

Unii dintre ei şi-au recăpătat, de asemenea, controlul asupra intestinelor şi vezicii urinare.

Totuşi, au constatat cercetătorii, conexiunile nervoase în interiorul măduvei spinării s-au refăcut doar pe distanţe scurte.

Însă faptul că, după studiul pe şobolani, au fost obţinute aceleaşi rezultate la câini, este încurajator şi  reprezintă o bază solidă pentru cercetări viitoare în acest domeniu.

Premieră: Vocea unui pacient cu cancer a fost restaurată printr-un transplant de laringe
România, pe primul loc la nivel global la comenzile de kebab
Prima Constituţie română elaborată fără influenţă străină
Canicula continuă și ploile vor fi rare. Prognoza anunțată de meteorologi
Cât va scoate Microsoft din buzunar ca să evite o investigaţie a Uniunii Europene?
Actorul Michael Douglas s-a declarat „dezamăgit” de Joe Biden