Home » D:News » Îţi place să mănânci carne la grătar? Cercetătorii îţi spun cum să o pregăteşti pentru a te feri de cancer

Autor: Maria Olaru 04.25.2013
O nou cercetare revelă faptul că modul în care pregătim cărbunii în grătar poate duce la contaminarea cărnii cu substanţe chimice periculoase care duc la apariţia cancerului.

„În timp ce gătim mâncarea, grăsimea se topeşte, ajunge pe cărbuni şi produce fum. Acest fum contaminează carnea cu nitrosamine, substanţe chimice cancerigene. Dacă aveţi de gând să faceţi grătar atunci asiguraţi-vă că aveţi cărbunii pregătiţi şi că aceştia nu mai scot fum, alegeţi carne cu puţine grăsimi pe care să o gătiţi bine, dar să nu o lăsaţi prea mult pe grătar”, a explicat dr. Mustafa Ozel de la University of York.

Cercetarea este rezultatui  unei colaborări de lungă durată dintre chimişti şi oameni de ştiinţă specializaţi în studierea alimentelor. Echipa de specialişti, coordonată de profesorul Fahrettin Gogus de la Universitatea din Gaziantep, a folosit tehnologii (care la origine au fost dezvoltate pentru măsurarea substanţelor chimice din atmosferă) cu scopul de a măsura concentraţii a şase compuşi canceroşi din carne de miel care a fost gătită fie deasupra unui grătar cu cărbuni pregătiţi, fie deasupra cărbunilor nepregătiţi.

Astfel, oamenii de ştiinţă au descoperit o creştere substanţială a substanţelor cancerigene în carnea gătită desupra cărbunilor nepregătiţi, care încă fumegau.

De asemenea, s-a observat că şi carnea cu un conţinut mare de grăsimi, dar şi cea care a fost lăsată pe grătar timp îndelungat conţinea mai multe substanţe chimice cancerigene.

Totuşi, oamenii de ştiinţă admit că va fi nevoie de cercetări viitoare pentru a stabili dacă există o asociere între nivelul acestor substanţe chimice şi efectele asupra sănătăţii umane.