Home » D:News » Au fost descoperite cele mai vechi forme de viaţă de pe Terra! Unde şi când au trăit ele ne spun specialiştii

Publicat: 13.11.2013
Într-un studiu ce ar putea influenţa căutarea vieţii pe alte planete, o echipă internaţională de oameni de ştiinţă a descoperit dovezi ale unui ecosistem microbian complex ce datează de acum 3,5 miliarde de ani.

Dovezile au fost descoperite în rocile sedimentare din regiunea Pilbara, din vestul Australiei, o regiune în care se găsesc unele dintre cele mai vechi roci.

Unul dintre oamenii de ştiinţă implicaţi în cercetare,  David Wacey, de la University of Western Australia, susţine că noile dovezi ale bacteriilor străvechi „sunt probabil cele mai vechi semne ale vieţii pe Pământ”.

Mai exact, oamenii de ştiinţă au descoperit un fenomen geologic străvechi numit „structuri sedimentare induse de microbi”. Aceste structuri au fost create de comunităţi diferite de bacterii care răspund la schimbările sedimentelor. Aceste straturi se găsesc adesea într-o gamă largă de medii.

Anterior, cele mai vechi structuri sedimentare induse de bacterii care au fost descoperite datau de acum 3,2 miliarde de ani, însă noile descoperiri sunt mai vechi cu 300 de milioane de ani, datând din Arheozoic.

Deşi, acum, oamenii de ştiinţă nu au mai putut observa celulele microorganismelor, ei au descoperit urmele lăsate de comunităţile de bacterii pe roci.

Acum 3,5 miliarde de ani, Pământul era un loc total diferit, cu temperaturi şi niveluri ale mării mult mai ridicate ca acum. Comunităţile de bacterii precum cele din Pilbara erau cele mai evoluate forme de viaţă şi situaţia s-a menţinut aşa pentru câteva miliarde de ani înainte ca formele de viaţă complexe să evolueze.

„În acele vremuri bacteriile conduceau lumea, motiv pentru care trebuie să fi fost, cu adevărat. o lume foarte mică. De asemenea, mediul ar fi fost destul de ostil pentru nou. În mare nu era oxigen, dar exista mult CO2 şi metan, iar oceanele erau mult mai calde. Mare parte din lume aera acoperită de ape şi doar puţin uscat ieşea la suprafaţă pe ici, pe colo. Era era dominată de activitate vulcanică accentuată şi se găsea mult sulf în aer”, a explicat prof.  David Wacey.

Această cercetare, spun oamenii de ştiinţă, ar putea avea implicaţii importante în viitor. „Aceste comunităţi de microbi ar putea fi observate de un rover pe Marte…De asemenea, [cercetarea] ar putea să ne ajute să înţelegem când a apărut viaţa şi în ce fel de mediu a evoluat”, au mai explicat autorii studiului.

Surse: io9, The Guardian, The Telegraph

Un metamaterial din titan imprimat 3D a rezolvat o veche problemă de inginerie
Test de cultură generală. Care om de știință a vizitat planeta pitică Pluto?
Îndemnul NASA pentru 30 de milioane de oameni! Ce să facem în ziua cu eclipsa totală de Soare din aprilie 2024
Gheața din Antarctica a început să se topească în anii 1940
Fetiță de 12 ani, vândută de părinții români pentru 3.000 de euro
Cum va fi vremea la final de iarnă și început de primăvara? Prognoza ANM
Războiul din Ucraina a provocat a patra cea mai mare criză de refugiați din istorie
Compania low-cost care ar putea scumpi biletele de avion la vară
Cum îi fura Securitatea fazanii lui Maurer
Sfârșit de misiune pentru Odysseus, prima navă spațială trimisă de SUA pe Lună după mai bine de 50 de ani
GÂNDUL „Banking Innovators SUMMIT” – Oportunități pentru sistemul bancar românesc – Inspirație din modelele europene
Sateliți necunoscuți până acum au fost găsiți pe orbitele planetelor Neptun și Uranus
Tsunamiurile pot fi detectate eficient folosind cabluri de fibră optică
Cel mai vechi ruj descoperit vreodată! Este vechi de aproape 4.000 de ani
Au fost găsite microplastice în sedimente neatinse de om
Oamenii de știință au dezvoltat un instrument pentru a dezvălui cine este expus la riscul de burnout
Test de cultură generală. Unde trăiește 90% din populația Pământului?