Home » D:News » Oare şi dinozaurii aveau gripă? Ce ştim despre istoria virusului gripal?

Oare şi dinozaurii aveau gripă? Ce ştim despre istoria virusului gripal?

Autor: Maria Olaru 12.26.2013
Oare şi dinozaurii aveau gripă? Ce ştim despre istoria virusului gripal?
Oamenilor de ştiinţă le este foarte greu să îşi dea seama când a început virusul gripal să afecteze păsările şi mamiferele. Studii care au analizat istoria marilor epidemii sugerează că gripa există de cel puţin 1000 de ani.

„Certitudinea scade pe măsură ce analizăm trecutul din ce în ce mai îndepărtat. Putem spune sigur că gripa există din 1918, deoarece avem virusul de atunci. Înainte de acest an, nu putem de cât să estimăm sau să ghicim dacă virusul exista sau nu”, a explicat David Morens, de la National Institute of Allergy and Infectious Diseases.

După cercetări mai amănunţite Morenes a estimat cu o acurateţe de 95% că oamenii se îmbolnăveau de gripă în anul 1510. Însă, încrederea lui scade la 80% atunci când face referire la anii 800. „Este posibil ca epidemia din anul 590 să fi fost gripa, însă nu putem vorbi concred despre istoria gripei de dinainte de această perioadă”.

Între timp, virusologii au încercat să găsească originea genetică a gripei. Michael Worobey de la Universitatea din Arizona compară genomii virusurilor gripale cu cele ale unor virusuri similare care au fost secvenţiate, într-un efort de a realiza un fel de arbore evolutiv al agenţilor patogeni. Potrivit modelului său, gripa are un strămoş comun cu virusul anemiei infecţioase a somonului.

Acum cât timp în urmă s-au separat cele două virusuri? Găsirea unui răspuns corect este dificilă. Genomii virali se schimbă mai rapid decât cel al unui animal, deoarece aceştia nu pierd timpul în încercarea de a repara erorile de replicare. „E ca şi cum ai scrie un e-mail foarte repede ci ochii închişi şi apoi l-ai trimite. Virusurile gripale acumulează un număr mare de mutaţii”, a declarat Worobey.

În acelaşi timp, unele părţi esenţiale din genomul virusului sunt foarte stabile. Worobey a ajutat la identificarea unor „rude” ale virusului HIV, care au evoluat în zone izolate de pe coasta Africii, de-a lungul a 10.000 de ani. Chiar şi după o perioadă atât de lungă de timp, genomii lor se aseamănă foarte mult între ei. De asemenea, oamenii de ştiinţă au descoperit şi dovezi ale unui virus înrudit cu HIV care a devenit încorporat în genomul dihorilor acum 8 milioane de ani.

Nimeni nu a mai reuşit să găsească dovezi similare legate de gripă. Dar oare este posibil ca strămoşul gripei de azi să fi trăit pe vremea dinozaurilor? „Nu numai că nu am un răspuns corect la această întrebare, dar nu am nici măcar vreo idee”, a mai spus Worobey.

Sursa: Popular Science