Home » D:News » De la ficţiune la realitate. Cât de departe suntem de soldaţii-cyborg, cu puteri supraomeneşti

Descopera 02.15.2014
RoboCop, poliţistul jumătate om - jumătate robot, este unul din cei cunoscuţi eroi ai filmelor de la Hollywood. Chiar dacă suntem încă departe de tehnologia care ar permite transformare unui om în cyborg, savanţii au făcut deja paşi importanţi în realizarea unor soldaţi roboţi.

Cu siguranţă îl ştiţi pe RoboCop. Are puteri supraomeneşti datorită exoscheletului care îl ajută să meargă şi poate procesa foarte rapid orice informaţie, asemeni unui calculator.

Deşi ultimii 15 ani au adus progrese importante în domeniul inteligenţei artificiale, nu vom vedea prea curând asemenea poliţişti mergând pe străzi, spune Charles Higgins, profesor de neuroştiinţă la Universitatea Arizona din Tucson.

Totuşi, acum există exoschelete care ajută oamenii infirmi să mergă cât mai natural posibil, precizează el. Următorul pas va fi realizarea unei interfaţe prin care utilizatorul va putea controla membrele artificiale direct prin puterea gândului, asemeni picioarelor şi mâinilor biologice. Dar până atunci mai sunt 50 sau chiar 70 de ani, crede Higgins.

În prezent, cercetătorii de la MIT, de la US Army Research, dar şi de la alte institute specializate vor sa obţină o armură care să ofere soldaţilor puteri supraomeneşti şi să-i protejeze de gloanţe.

Costumul se numeşte TALOS (iniţialele de la Tactical Assault Light Operator Suit) şi este inspirat de armura folosită în filmul „Iron Man”. Cercetătorii nu au aflat deocamdată cum să asigure acestui costum energia necesară. Probabil ca primul prototip va fi alimentat de multe baterii mari sau de o pompă hidraulică.

Desigur, ţine să precizeze Higgins, suntem încă foarte departe de realizarea unor cyborgi care să treacă prin pereţi sau să sară peste bariere foarte înalte, ca în film.

În laboratorul lui Higgins au loc acum experimente care pun bazele bioroboticii, o ramură a tehnologiei care ar putea revoluţiona modul în care sunt gândite protezele pentru oamenii infirmi.

Este vorba de roboţi care vor încorpora sistemele senzoriale ale unor insecte, cum sunt moliile şi libelulele. Creierul lor va interacţiona cu dispozitivele artificiale, dar de la insecte până la oameni este cale foarte lungă. Creierul uman este mult mai complex şi funcţiile lui nu sunt cunoscute în totalitate, adaugă Higgins.

„Ştim anumite lucruri, dar ne lipseşte imaginea de ansamblu”, declara el.

Alţi oameni de ştiintă sunt însă mai optimişti. Futurologul Jason Silva, care prezintă emisiunea „Brain Games” la National Geographic Channel, crede că oamenii vor lucra alături de roboţi mai devreme decât ne imaginăm.

El crede că roboţii humanoizi vor apărea peste aproximativ 20 de ani, iar oamenii cu dizabilităţi îşi vor câştiga independenţa datorită noilor tehnologii.

„Oamenii nu au rămas în peşteră, nu s-au limitat la această planetă, iar în crând, cu ajutorul roboţilor şi a biotehnologiei, nu vor fi contrânşi nici măcar de limitele biologiei”, a declarat Silva.

Sursa Live Science