Home » D:News » Cum a apărut enigmaticul „cimitir al balenelor” din Chile? Cercetătorii dau o explicaţie acestei uimitoare descoperiri

Publicat: 26.02.2014
Oamenii de ştiinţă au avansat o ipoteză care încearcă că explice una dintre cele mai surprinzătoare descoperiri paleontologice din ultimii ani: un ansamblu de zeci de schelete fosile de balene, cu vârsta de 6-9 milioane de ani, dezgropat în apropierea Autostrăzii Pan-Americane din Chile.

Cum au ajuns atât de multe balene într-un singur loc, pentru a muri acolo şi a da naştere acestui bizar cimitir al giganţilor marini? O echipă de oameni de ştiinţă consideră că acumularea atâtor schelete – peste 40 – este rezultatul a nu mai puţin de 4 naufragii în masă ale cetaceelor, animalele murind probabil a urmare a otrăvirii cu alge toxice, generate în cantitate mare în cursul unei înfloriri algale (proliferarea masivă a unor specii de alge.) Animalele moarte şi muribunde au eşuat pe ţărm, unde au fost, cu timpul, îngropate în sedimente,iar scheletele lor s-au fosilizat.

Locul, numit Cerro Ballena (Dealul Balenei), se găseşte în Deşertul Atacama, din Chile. „Cimitirul” fosil a fost descoperit în 2011, cu prilejul unor lucrări pentru lărgirea Autostrăzii Pan-Americane.

Cercetătorii care au studiat situl au inventariat peste 40 de schelete de rorquali – un grup de balene din care fac parte şi câteva specii actuale, precum balena albastră. Altăuri de acestea, se găsesc fosile ale altor mamifere azi dispărute, precum ciudaţii „leneşi acvatici” şi delfinii-morsă.

Deşi cercetătorii nu pot fi absolut siguri că înflorirea algală a produs moartea animalelor, ipoteza este sprijinită de descoperirea unor granule minuscule, de cca. 20 microni în diametru, încrustate cu oxid de fier, granule care au exact mărimea unor chişti de dinoflagelate – un tip de alge microscopice care ar fi putut produce intoxicarea.

Rezultatele cercetărilor au fost publicate în Proceedings B of the Royal Society şi pe site-ul cerroballena.si.edu, creat de Muzeul de Istorie Naturală al Smithsonian Institution.

Sursa: BBC News / Foto: Adam Metallo/Smithsonian Institution