Home » D:News » Care era cel mai mare prădător care a trăit vreodată în Europa?

Care era cel mai mare prădător care a trăit vreodată în Europa?

Publicat: 06.03.2014
O nouă specie de dinozaur, ale cărei fosile au fost descoperite în Portugalia, a fost, spun paleontologii, cel mai mare mare dinozaur carnivor din Jurasic şi totodată cel mai mare prădător de pe teritoriul actual al Europei, din toate timpurile.

Dinozaurul, denumit Torvosaurus gurneyi, măsura cca. 11 metri lungime şi cântărea o tonă, afirmă autorii unui studiu publicat recent în PLoS ONE.

În urmă cu 150 de milioane de ani, acest carnivor se găsea în vârful lanţului trofic din Europa.

Specia a fost descrisă pe baza unui craniu fosil, descoperit la nord de Lisabona;  craniul avea lungimea de aproape 1,20 m, iar pe maxilarul superior se păstraseră 11 dinţi, cu lungimea de 10 cm.

La vremea aceea, Oceanul Atlantic era deja format, iar Europa era un arhipelag, a explicat unul dintre autorii studiului, Octavio Mateus de la Universidade Nova de Lisboa.

Torvosaurus gurneyi este cea de-a doua specie de Torvosaurus descoperită până acum şi este  corespondentul european al unei specii nord-americane, Torvosaurus tanneri.

Ambele specii au trăit în aeeaşi perioadă şi în medii similare; ambele aveau pe corp „proto-pene” (pene primitive) şi aparţineau unui grup de dinozauri bipezi din care au evoluat păsările.

Torvosaurus gurneyi nu este cel mai mare dinozaur prădător cunoscut, au explicat paleontologii; Tyrannosaurus, Carcharodontosaurus, Giganotosaurus (care au trăit pe alte continente, în perioada cretacică)  erau mai mari. „Regele” tuturor dinozaurilor carnivori rămâne Tyrannosaurus rex, care era mai mare decât ambele specii de Torvosaurus (fosilele găsite sugerează că putea atinge 13 metri lungime), dar acesta a trăit în America; în Europa, titlul de cel mai mare dinozaur prădător îi revine noii specii Torvosaurus gurneyi.

Numele de specie (gurneyi) a fost dat în cinstea artistului James Gurney, care a scris şi ilustrat cărţile de mare succes din seria Dinotopia .

Sursa: Discovery News: ilustraţie: Sergey Krasovskiy