Home » D:News » Cel mai promiţător „super-Pământ”? A fost descoperită cea mai apropiată dintre exoplanetele asemănătoare Terrei

Publicat: 26.06.2014
O exoplanetă numită Gliese 832c, aflată la distanţa de 16 ani-lumină de Pământ, este de cel puţin 5 ori mai masivă decât planeta noastră, dar atmosfera, temperaturile şi alte condiţii ar putea fi mult asemănătoare cu cele de pe Terra şi propice vieţii, spun oamenii de ştiinţă.

Planeta se găseşte în zona habitabilă a stelei Gliese 832, adică la distanţa potrivită pentru ca temperaturile să fie nici prea ridicate, nici prea joase, ci atât cât să permită existenţa apei în stare lichidă – o condiţie considerată indispensabilă pentru viaţă.

Perioada de revoluţie a exoplanetei Gliese 832c (timpul în care îşi parcurge orbita în jurul stelei sale) este de 36 de zile, deci planeta se găseşte foarte aproape de stea. Steaua Gliese 832 este însă o pitică roşie, cu temperatura mult mai scăzută decât a Soarelui nostru, astfel încât planeta Gliese 832c, deşi se găseşte mult mai aproape de steaua sa decât Pământul faţă de Soare, primeşte de la aceasta aproximativ aceeaşi cantitate de energie pe care o primeşte şi Terra de la Soare.

Gliese 832c este una dintre exoplanetele cele mai asemănătoare Terrei, descoperite până acum; e printre primele trei din fruntea listei şi e cea mai apropiată dintre acestea, ceea ce îi conferă un statut deosebit ca obiect de studiu pentru astrobiologi, astronomi şi astrofizicieni.

Ar putea avea temperaturi similare cu cele de pe Terra, cred specialiştii, deşi cu variaţii mari de la un anotimp la altul, datorită faptului că are, după cât se pare, o atmosferă similară celei terestre. Totuşi, mai există încă multe aspecte necunoscute – de pildă compoziţia generală a planetei – care ar putea face ca planeta să nu fie habitabilă, avertizează specialiştii.

Până în prezent, au fost descoperite 2 exoplanete în sistemul Gliese 832: una mai aprope de stea (cea similară Terrei) şi alta mai depărtată, o planetă gigantică de tipul lui Jupiter; aceasta din urmă ar putea juca, în sistemul Gliese 832, un rol dinamic similar celui jucat, în sistemul nostru solar, de Jupiter, cea mai mare planetă a sistemului.

Gliese 832c a fost descoperită de o echipă condusă de Robert Wittenmyer, de la University of New South Wales, Australia.

Planeta a fost adăugată în catalogul exoplanetelor similiare Terrei şi potenţial habitabile, care cuprinde, până în prezent, 23  de asemenea corpuri cereşti.