Home » D:News » Un nivel record de radiaţii ultraviolete a fost înregistrat pe Terra. Avertismentul cercetătorilor

07.09.2014
Cercetătorii americani şi germani au măsurat nivelul de radiaţii ultraviolete în Anzii bolivieni, iar nivelul este cu mult peste limita considerată sigură pentru formele de viaţă. Este un nivel record, cel mai mare înregistrat vreodată.

Rezultatele măsurătorii au fost publicate acum în Frontiers in Environmental Science. Cercetătorii ţin să precizeze că măsurătorile nu au fost făcute în Antarctica, acolo unde există găuri în stratul de ozon.

„Vorbim de tropice, de regiuni unde există sate şi oraşe”, a declarat Nathalie Cabrol, de la SETI Institute and NASA Ames Research Center, şefa echipei de cercetători.

Pentru măsurători, echipa ei a folosit instrumente realizate de European Light Dosimeter Network. Aparatele au fost montate într-o zonă care era cercetată ca parte a unui studiu despre medii similare celor marţiene.

Dosimetrele au fost amplasate pe vârful vulcanului Licancabur (altitudine 5.917 metri) şi pe Laguna Blanca (altitudine 4.340 metri).

În aceste zone înalte, stratul de ozon este mai subţire, deci este normal să fie înregistrate mai multe radiaţii ultraviolete, dar nivelul de radiaţii UV-B atins aici (280-315 nm) este fără precedent.

Datele au fost obţinute în vara anilor 2003 şi 2004, iar cercetătorii sunt îngrijoraţi. Ei spun că un indice UV de 11 este deja extrem, pentru că în mod normal, la plaja, un indice maxim este de 8 sau 9.

Cu toate acestea, pe 29 decembrie 2003, aici a fost măsurat un indice de 43, spune Cabrol.

Printre cauzele care au dus la aceste anomalii sunt furtunile şi incendiile care au avut atunci loc în zonă, dar şi o erupţie solară puternică, raportată cu două săptămâni înainte de nivelul record de radiaţii.

Cabrol avertizează că această anomalie arată ce se poate întâmpla dacă stratul de ozon s-ar subţia la nivel global.

Razele UVB afectează nu doar oamenii, ci toate formele de viaţă, pentru că distrug ADN-ul şi fotosinteza.

Cercetătorii cred că acest fenomen se poate repeta oricând, dacă vor exista din nou factorii care l-au produs. Radiaţiile înregistrate atunci erau similare celor existente pe planeta Marte în trecut.