Home » D:News » Unul dintre cele mai avansate telescoape din întreaga lume, construit în Chile. Va avea o capacitate URIAŞĂ

Publicat: 13.11.2015
Preşedintele chilian Michelle Bachelet a sfărâmat o piatră cu un ciocan, miercuri, pe un platou andin, pentru a da astfel startul lucrărilor de construire a unuia dintre cele mai mari şi mai avansate telescoape din lume, ce va deveni operaţional în 2024, informează Reuters.

Noul instrument ştiinţific, denumit Giant Magellan Telescope (GMT), ar putea să îi ajute pe oamenii de ştiinţă să detecteze planete îndepărtate care au potenţialul de a întreţine viaţa.

GMT, care va fi finalizat în 2024, va avea o rezoluţie de 10 ori mai mare decât aceea a telescopului spaţial Hubble. Experţii spun că noul telescop va fi capabil să observe găurile negre din cosmosul îndepărtat şi să depisteze planete în alte sisteme solare cu o precizie a detaliilor neegalată până acum.

Astfel de tehnologii îi vor ajuta pe oamenii de ştiinţă să determine felul în care s-a format Universul şi dacă anumite exoplanete, aflate la distanţe de sute de ani-lumină, pot să întreţină viaţa.

Noul telescop este construit pe un platou andin situat la altitudinea de 2.500 de metri.

GMT, care reprezintă o colaborare între institute ştiinţifice din Statele Unite, Chile, Coreea de Sud, Brazilia şi Australia, va funcţiona cu ajutorul a şapte oglinzi interne, fiecare dintre acestea având un diametru de aproape 8,5 metri.

Pentru ca întregul sistem să funcţioneze, nicio lentilă nu trebuie să genereze o eroare mai mare de 25 de nanometri – de patru ori mai mică decât diametrul unui fir de păr uman.

Alte două instrumente uriaşe – telescopul european Extremely Large Telescope, construit tot în Chile, şi dispozitivul Thirty Meter Telescope, proiectat în Hawaii – sunt programate să fie finalizate tot în jurul anilor 2020.

Printre fenomenele pe care cercetătorii speră să observe cu ajutorul lui GMT se numără şi misterioasa materie întunecată, care formează cea mai mare parte din masa Universului.

Astronomii spun că deşertul Atacama din Chile, extrem de arid, în care se află GMT şi alte câteva zeci de telescoape puternice, este un loc unic în lume, extrem de potrivit pentru observaţiile spaţiale, graţie aerului uscat, altitudinii ridicate şi absenţei poluării luminoase.