Home » D:News » Oamenii nu ar fi putut exista dacă ACEST accident nu ar fi avut loc acum 600 de milioane de ani în urmă

Autor: Marina Manastîrlî 01.16.2016
Milioane de ani în urmă, un accident genetic aleatoriu a făcut posibilă viaţa şi evoluţia multicelularelor moderne.
O singură modificare a fost necesară pentru a face saltul de la viaţă unicelulară, precum bacteria, la viaţă multicelulară – inclusiv omul.

ADN-ul codifică proteinele, moleculele care efectuează toate activităţile vitale în celulele vii. Mutaţiile sunt schimbări aleatorii care apar în ADN în momentul diviziunii celulare. În timp ce cele mai multe mutaţii sunt fatale pentru organism, uneori acestea pot introduce de fapt o nouă piesă uimitoare în mecanismul celular.

În acest caz, o mutaţie a permis creaturilor unicelulare să-şi formeze fiecare câte un complex în parte, care a dat naştere la viaţa multicelulară.

„Studiul nostru sugerează că noile funcţii ale proteinelor pot evolua până la un număr foarte mic de mutaţii. În acest caz, a fost necesară una singură”, a declarat biochimistul Ken Prehoda de la Universitatea din Oregon, care a condus studiul.

Pentru a descoperi această mutaţie, Prehoda şi colegii săi au studiat un grup de bureţi microscopici numiţi choanoflagellates, care sunt cele mai apropiate, existente astăzi, rude unicelulare ale animalelor. Aceste creaturi minuscule trăiesc în mări, au o coadă numită flagel pe care o folosesc pentru deplasare. Choanoflagellates pot trăi atât pe cont propriu cât şi în colonii mari.

Cercetatorii au folosit o tehnică numită reconstrucţia ancestrală a proteinelor  pentru a merge „înapoi în timp” şi a urmări schimbările genetice care au făcut ca aceste creaturi unicelulare să dezvolte o proteină care este critică pentru viaţa multicelulară.

Ei au descoperit că o mutaţie în gena care a codificat coada animalului a permis alinierea ei cu alte celule, ca parte a unei colonii. Acest lucru pare să fi fost un pas crucial ce a permis organismelor unicelulare să evolueze în specii pluricelulare.

Criza climatică din urmă cu 233 de milioane de ani a transformat total viața pe Pământ