Home » D:News » Proiect inedit de scanare a planetei înainte ca încălzirea globală să o schimbe în mod ireversibil

Adrian Popovici 10.23.2019
Oamenii de ştiinţă vor să creeze o hartă de înaltă rezoluţie a întregii lumi.

Situaţia lumii în care trăim nu este tocmai roz, incendiile duc la dispariţa unor suprafeţe extinse de păduri şi a altor forme de vegetaţie, gheţarii se topesc, urmele fizice ale civilizaţiilor care ne-au precedat sunt distruse de către oameni sau erodate de către fenomenele naturale şi lista poate continua. Din această cauză, oamenii de ştiinţă au propus scanarea planetei cu ajutorul laserelor pentru a crea o hartă detaliată a Terrei. Astfel un nou proiect a fost lansat: Earth Archive, notează Live Science.

Arheologul Chris Fisher şi geograful Steve Leisz, ambii de la Universitatea Colorado, propun crearea unei hărţi tridimensionale a Pământului cu ajutorul laserelor. „Criza climatică ameninţă să ne distrugă patrimoniul cultural şi ecologic în decenii”, a explicat Fisher în timpul unui eveniment.

Cei doi oameni de ştiinţă plănuiesc să folosească radare LIDAR (light detection and ranging), o tehnologie care foloseşte laserele pentru a „bombarda” cu lumină o zonă, creând o hartă 3D care poate surpinde şi structurile aflate sub pământ.

Tehnica propusă de către cei doi oameni de ştiinţă nu este una nouă, fiind deja folosită de către arheologii care lucrează în situri aflate în zone extrem de împădurite. După cum a explicat Fisher, care în anul 2007 a făcut parte dintr-o echipă care a descoperit un oraş în pădurea tropicală din Honduras cu ajutorul acestei tehnologii, LIDAR permite oamenilor de ştiinţă ca în doar zece minute să descopere ceea ce, cu ajutorul metodelor convenţionale, ar fi avut nevoie de zece ani.

Eforturile depuse în cadrul Earth Archive se vor concentra asupra suprafeţelor de uscat ale Terrei, aproximativ 27% din suprafaţa planetei, în prima fază fiind vizate regiunile cele mai vulnerabile în faţa creşterii nivelului oceanelor. Trebuie notat faptul că acest proiect va solicita o cantitate mare de resurse, oamenii de ştiinţă aproximând că va fi nevoie de  cel puţin 10 milioane de dolari pentru ca, în următorii trei ani, să realizeze o scanare aproape completă a regiunii amazoniene.

Raport dramatic al Naţiunilor Unite: Pentru a se evita o catastrofă trebuie scăzute drastic emisiile de carbon. Cu cât va creşte nivelul oceanelor până în anul 2100