Home » D:News » Fumatul poate creşte riscul de depresie şi schizofrenie

Fumatul poate creşte riscul de depresie şi schizofrenie

Adrian Popovici 11.11.2019
Folosind datele de la UK Biobank, cercetătorii britanici au stabilit că între fumat şi o serie de probleme de sănătate mintală există o corelaţie.

Cercetătorii Universităţii Bristol, Regatul Unit, au derulat un studiu pentru a înţelege mai bine relaţia dintre fumat şi anumite probleme de sănătate mintală, printre care depresia şi schizofrenia. Aceştia au ajus la concluzia că fumatul duce la creşterea riscului de a prezenta probleme de sănătate mintală, notează Medicalxpress.

Folosind informaţiile strânse de UK Biobank, o bază de date dedicată colectării de material genetic pentru studii, despre 462.690 participanţi, dintre care 8% fumători activi şi 22% foşti fumători, cercetătorii au identificat două forme de cauzalitate. Astfel, după cum am spus mai sus, fumatul creşte riscul dezvoltării problemelor mintale şi, în al doilea rând, boli precum depresia sau schizofrenia contribuie la predispoziţia unei persoane de a fuma. Cercetătorii precizează faptul că corelaţia în primul caz este mai puternică faţă de al doilea.

„Persoanele cu boli mintale sunt adesea trecute cu vederea în eforturile noastre de a reduce prevalenţa fumatului, ceea ce duce la inegalităţi de sănătate. Munca noastră arată că ar trebui să facem toate eforturile pentru a preveni iniţierea fumatului şi a încuraja renunţarea la fumat din cauza consecinţelor asupra sănătăţii mintale, precum şi asupra sănătăţii fizice”, explică dr. Robyn Wootton, autor principal al studiului.

„Disponibilitatea tot mai mare a datelor genetice în studii extinse, împreună cu identificarea variantelor genetice asociate cu o serie de comportamente şi evoluţii ale sănătăţii, transformă capacitatea noastră de a folosi tehnici precum randomizarea pentru a înţelege cauzalităţile. Ceea ce arată că studiile genetice ne pot spune la fel de multe despre influenţele mediului – în acest caz, efectele fumatului asupra sănătăţii mintale – precum despre biologia care stă la baza acestor evoluţii”, explică dr. Marcus Munafò, autor al studiului.

Acest studiu conformă o serie de studii anterioare care au surpins o incidenţă mai mare a fumatului în rândul persoanelor cu probleme mintale, schizofrenie  şi depresie şi, de asemenea, oferă mai multe informaţii despre natura şi sensul cauzalităţii.

Un alt studiu, ale cărui rezultate au fost anunţate la începutul acestui an, derulat de aceeaşi echipă împreună cu o alta de la Universitatea din Amsterdam, a evidenţiat că fumatul creşte riscul de tulburare bipolară.

Studiul a fost publicat în Psychological Medicine.