Home » D:News » ADN-ul vedetelor ar putea fi furat și folosit în scopuri obscure, avertizează profesorii de Drept

Publicat: 13.06.2022

Într-un eseu scris pentru The Conversation, unii profesori de Drept de la Universitatea de Stat din Georgia și de la Universitatea din Maryland, ambele din SUA, susțin că „paparazzii genetici” ar putea vâna în curând ADN-ul vedetelor, fie acestea artiști sau politicieni.

Acest lucru ar putea arunca sistemul juridic în haos, susțin ei, ceea ce ar putea fi o veste proastă nu numai pentru celebrități, ci și pentru publicul larg.

Între inovațiile recente atât în genetică, cât și în reproducere, legile neclare de interes public și lipsa oricărui precedent ferm, instanțele sunt prost echipate pentru a face față potențialelor consecințe de schimbare a civilizației, unele extrem de înfirătoare, care ar apărea dacă este furat ADN-ul vedetelor.

ADN-ul vedetelor va fi la mare căutare

Vânzarea și cumpărarea unor presupuse suveniruri de la celebrități nu este o noutate, de la guma lui Britney Spears la pâinea prăjită pe jumătate mâncată a lui Justin Timberlake care apare pe eBay. Unele dintre aceste obiecte, dacă sunt de fapt reale, ar putea conține material genetic viabil.

Dacă în trecut aceste mostre de ADN nu le-ar fi adus niciun folos celor cu interese obscure, tehnologiile genetice au progresat foarte mult din momentul în care oamenii de știință au anunțat că au secvențiat întregul genom uman, în 2003. Și odată cu aceste descoperiri vin noi posibilități de comportamente cu adevărat nedorite.

Un exemplu este IVG, o tehnologie de ultimă oră care ar putea într-o zi să transforme celulele nereproductive ale aproape oricărui țesut sau organ în spermatozoizi sau ovule.

Consecințele, dacă o astfel de tehnologie ar deveni vreodată realitate, sunt de-a dreptul înfiorătoare.

„Imaginați-vă că puteți produce un copil cu vedeta de cinema preferată folosind ADN dintr-o șuviță de păr sau dintr-o bucățică de piele. Ceea ce sună ca intriga unui thriller SF nu este de fapt atât de departe de realitate”, se arată într-o postare pe blogul Universității de Stat din Georgia, citată în eseu.

Un precedent nefericit

Precedentul existent nu aduce vești bune. De exemplu, în 2018, Madonna nu a putut opri licitația pentru mai multe obiecte personale, incluzând articole încărcate cu ADN cum ar fi peria de păr și lenjeria, scrie Futurism.

În eseu, profesorii susțin că instanțele vor încadra probabil cazurile care implică paparazzi genetici în cadrul legal al drepturilor la confidențialitate, o „rețea complexă de reglementări statale și federale care reglementează modul în care informațiile pot fi achiziționate, accesate, stocate și utilizate”.

Un sistem depășit

Cu alte cuvinte, sistemul juridic al SUA pur și simplu nu știe cum să recunoască în mod semnificativ dreptul personal la propriul ADN, o lipsă periculoasă care i-ar putea face pe unii oameni să fie vulnerabili.

Completarea acestui gol va deveni mai importantă ca niciodată, pe măsură ce secvențierea ADN-ului este comercializată în continuare și, prin urmare, este mai ușor disponibilă. Cine se va asigura că datele noastre biologice cele mai private nu vor ajunge pe mâini greșite?

Deocamdată va trebui să așteptăm și să vedem cum ajung să se ocupe instanțele de cazurile deschise de sau împotriva personalităților publice, deoarece acestea vor avea implicații mai mari pentru publicul larg.

„Atunci când disputele cu privire la furtul din ADN-ul vedetelor ajung inevitabil în sala de judecată”, au scris cercetătorii, „judecătorii vor trebui să se confrunte cu întrebări fundamentale despre modul în care genetica se leagă de personalitate și identitate, proprietate, sănătate și boală, proprietate intelectuală și drepturile reproductive”.

Populația Chinei va scădea pentru prima dată de la marea foamete din urmă cu 60 de ani