Home » D:News » Fragmentele de meteorit care au explodat deasupra Berlinului au fost identificate

Fragment din meteoritul care a explodat deasupra Berlinului. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 14.02.2024

În data de 21 ianuarie 2024, un asteroid a intrat în atmosfera Pământului și a explodat deasupra Berlinului.

Înainte de a ajunge pe Pământ, 2024 BX1 era asteroid din apropierea Pământului cu o orbită care sugerează că a făcut parte din grupul Apollo.

După explozie, fragmentele au fost găsite de o echipă de oameni de știință de la Freie Universität Berlin, Museum für Naturkunde (MfN), Centrul Aerospațial German (DLR), Technische Universität Berlin și Institutul SETI și au fost identificate ca fiind un tip rar de asteroid cunoscut sub numele de „aubrites”.

Unde au găsit cercetătorii fragmentele de meteorit?

Denumirea „aubrites” provine de la satul Aubrés din Franța, acolo unde un meteorit similar a căzut la sol în data de 14 septembrie 1836.

Echipa responsabilă cu recuperarea mostrelor din acest ultim meteorit a fost condusă de astronomul meteorolog al Institutului SETI, Dr. Peter Jenniskens, și de cercetătorul MfN, Dr. Lutz Hecht. Acestora li s-a alăturat o echipă de angajați și studenți de la MfN, Freie Universität Berlin, DLR și Technische Universität Berlin, la câteva zile după ce meteoritul a explodat pe cer.

Împreună, cercetătorii au găsit fragmentele de meteorit pe câmpurile de la sud de satul Ribbeck, la aproximativ 50 km vest de Berlin.

Un tip rar de asteroid

Găsirea fragmentelor a fost o provocare majoră din cauza aspectului deosebit al acestora, care seamănă cu roci ca oricare altele de la distanță, dar sunt destul de diferite la o privire mai atentă.

În timp ce alte tipuri de meteoriți au o crustă subțire de sticlă neagră cauzată de căldura extremă generată de trecerea prin atmosferă, aubrites au o crustă de sticlă în mare parte translucidă. Christopher Hamann, un cercetător de la Museum für Naturkunde, a fost implicat în clasificarea inițială și a participat la căutare.

„Aubrites nu arată așa cum își imaginează în general oamenii că arată meteoriții. Arată mai degrabă ca un granit gri și sunt compuse în principal din silicații de magneziu enstatite și forsterite. Nu conține aproape deloc fier, iar crusta sticloasă, care este de obicei o modalitate bună de recunoaștere a meteoriților, arată complet diferit de cea a majorității altor meteoriți. Aubrites sunt, prin urmare, dificil de detectat pe teren.”

Asteroidul (2024 BX1) a fost reperat pentru prima dată de astronomul maghiar Dr. Krisztián Sárneczky, folosind unul dintre telescoapele de la Observatorul Konkoly din Budapesta, scrie ScienceAlert.

Sarcina de a-l urmări și de a prezice locul în care ar urma să se lovească de atmosfera Pământului a fost îndeplinită de misiunea Scout a NASA și de sistemele de evaluare a pericolelor de impact Meerkat Asteroid Guard al ESA, cu Davide Farnocchia de la JPL/Caltech, care a furnizat actualizări frecvente ale traiectoriei.

Găsirea fragmentelor a fost o provocare majoră

La fel ca în cazul meteoritului de la Chelyabinsk, care a explodat deasupra sudului Rusiei în 2013, explozia a fost văzută de mulți și filmată (deși explozia nu a provocat pagube).

Aceasta a fost cea de-a patra recuperare ghidată de Jenniskens a unui asteroid de mici dimensiuni care a căzut pe Pământ, evenimentele anterioare fiind un impact din 2023 în Franța, un impact din 2018 în Botswana și un impact din 2008 în Sudan.

Săptămâna trecută, colegii lui Jenniskens de la MfN au anunțat oficial că au efectuat primele analize ale unuia dintre fragmentele de meteorit.

Procesul a fost condus de Dr. Ansgar Greshake, șeful științific al colecției de meteoriți de la MfN, care a constat în studierea mineralogiei și compoziției chimice a fragmentelor cu ajutorul unei microsonde cu fascicule de electroni.

Rezultatele lor au arătat că fragmentele sunt compatibile cu un meteorit acondrit de tip aubit, care au fost prezentate Comisiei Internaționale de Nomenclatură a Societății de Meteoritică, pentru verificare.

Un asteroid „distrugător de orașe” trece miercuri, 7 februarie 2024, pe lângă Pământ