Home » D:News » Ciocnirea gaurilor negre poate revela sursa undelor gravitationale

Ciocnirea gaurilor negre poate revela sursa undelor gravitationale

Publicat: 14.04.2008
O situatie asemanatoare apocalipsei reprezinta ultima simulare computerizata a astronomilor. Acestia au reprodus cu succes coliziunea a trei gauri negre uriase. Experimentul nu este intamplator, intrucat anul trecut au fost descoperite trei radiosurse cvasistelare.

Cunoscuta si sub numele de quasar, o radiosursa stelara desemneaza o gaura neagra, localizata in centrul galaxiei, a carei marime o intrece pe cea a Soarelui de cateva miliarde de ori. Un triplu quasar reprezinta coliziunea a trei galaxii.
Acestea devin vizibile doar in momentul in care absorb in mod violent materia.
Trio-ul de gauri negre se afla la 10.5 miliarde de ani-lumina fata de Pamant, in constelatia Fecioarei.

Aceasta batalie a gigantilor manifesta un interes deosebit in randul oamenilor de stiinta aflati in descifrarea teoriilor lui Albert Einstein legate de undele gravitationale.
“Practic, trebuie sa rezolvam ecuatile lui Einstein. In final, ajungi sa rezolvi un sistem imens de ecuatii. Este foarte dificil.”, a declarat Carlos Lousto, modelatorul simularii computerizare.
“Cel mai probabil este sa avem o coliziune intre doua gauri negre”, spune Lousto. Urmatoarea varianta este o tripla mixtiune, dupa care una cvadrupla. Simularea computerizata le-a revelat cercetatorilor diferenta intre undele gravitationale emise de coliziunea intre doua gauri negre si cea produsa intr-un trio.
“Este foarte probabil ca o ciocnire intre patru gauri negre sa rezulte un alt tip de unda gravitationala. Cunoasterea acestor semnaturi in avans reprezinta un avantaj pentru noi, intrucat este o informatie utila in identificarea sursei reale a undelor gravitationale.”, adauga Lousto.