Home » D:News » Soparlele alearga, nu merg

Soparlele alearga, nu merg

Autor: Nicu Parlog 06.18.2008
Soparlele alearga, nu merg
Asa declara un ultim studiu asupra modalitatii de miscare a acestei clase de reptile, afirma cercetatorii din cadrul National Science Foundation.

De fapt, micile reptile sunt extrem de active, exceptand perioada de odihna. Soparlele se deplaseaza cu mare viteza, in ceea ce s-ar numi mai degraba o forma de alergare, decat un mers clasic in care picioarele se misca in ritm lent si regulat.
Noile inregistrari video arata ca soparlele care asteapta sa vaneze sau sa se hraneasca cu vegetale, tind sa alerge in loc sa se deplaseze in mers.
Spre exemplu, soparlele de tipul varanilor isi petrec peste 80 % din viata in miscare continua, cautand prada cu ajutorul limbii bifurcate intesate de senzori nervosi. Soparlele de tipul iguanelor sunt denumite “ stau si fug”, datorita modului lor de a astepta apropierea prazii, dupa care tasnesc sa o prinda.

Cercetatorii care au studiat 18 specii diferite de soparle au evidentiat ca aceste reptile prefera sa alerge in loc sa mearga agale.
“Cand mergi, picioarele ating pamantul in timp ce centrul de greutate este ridicat in aer, dupa care acesta cade spre sol intr-o miscare ondulatorie. Cand alearga, centrul de greutate este propulsat inainte, nu in sus, la soparle. Datorita conformatiei fizice, alergatul este mai economic si salveaza energia”, declara Stephen Reilly, biolog in cadrul Ohio University.