Home » D:News » Veriga lipsa a gaurilor negre a fost descoperita

Veriga lipsa a gaurilor negre a fost descoperita

Autor: Nicu Parlog 09.25.2008
Veriga lipsa a  gaurilor negre a fost descoperita
Cercetatori din cadrul Universitatii Durham au descoperit “veriga lipsa” dintre gaurile negre de dimensiuni mici si cele de care ating proportii imense. Pentru prima data in istoria astronomiei, savantii au studiat o puternica emisie de raze X dintr-o gigantica gaura neagra aflata intr-o galaxie situata la 500 milioane ani lumina de Terra.

Emisia de radiatii X a fost creata de gazele absorbite de gravitatie in gaura neagra aflata in centul galaxiei REJ1034+396. Fluxul de raxiatii X este un fenomen comun in cadrul gaurilor negre de dimensiuni mici, cu toate acestea astronomii Universitatii Durham au descoperit in premiera acelasi gen de emisii in centrul unei gauri negre de dimensiuni extrem de mari. Se crede astfel ca majoritatea galaxiilor, inclusiv Calea Lactee, poseda gauri negre imense in centrul lor.Astronomii s-au folosit de putenicul satelit european XMM-Newton pentru a descoperi razele X emise de gigantica gaura neagra. Frecventa fluxului are legatura directa cu dimensiunea gaurii negre.
“Astfel de semnale sunt caracteristice pentru micile gauri din galaxia noastra atunci cand gazele unei stele din apropiere sunt absorbite in respectivele gauri negre. Lucrul cu adevarat interesant este acela ca am reusit sa gasim legatura dintre micile gauri negre si cele gigantice, care sunt de milioane de ori mai grele decat Soarele. Astronomii au cautat un astfel de fenomen timp de peste 20 de ani, iar descoperirea noastra ne va ajuta sa aflam cat mai multe despre activitatea din jurul gaurilor negre pe masura ce acestea cresc in dimensiuni” afirma intr-un comunicat de presa Marek Gierlinski, doctor in fizica astronomica.

Sursa : Science Daily