Home » D:News » Spaima este cauzata de o proteina din creier

Spaima este cauzata de o proteina din creier

Autor: Adrian Nicolae 10.03.2008
Spaima este cauzata de o proteina din creier
Cercetatorii cred ca este posibil sa fi descoperit elementul care tine frica blocata in creier, ceea ce poate avea aplicatii pozitive in tratarea bolii Alzheimer sau a stresului post-traumatic.

Este vorba despre o proteina esentiala in pastrarea structurii celulare si, de asemenea, importanta in dezvoltarea embrionara, sugereaza un nou studiu. In perioada formarii memoriei pe termen lung au loc schimbari structurale in sinapse, legaturile cerebrale care se fac intre neuroni. “Am banuit ca beta-catenina ar putea juca un rol important in procesul schimbarilor care au loc in sinapse pe perioada formarii memoriei”, a spus cercetatorul Kerry Ressler de la Scoala de Medicina Universitara din Emory.
S-a dovedit ca este asa, cel putin la soareci. Daca acestia sufera un soc electric imediat dupa ce aud un anumit sunet, ei invata gradual sa se teama de acel sunet, ramanand inghetati de spaima.

Deoarece beta-catenina este importanta in dezvoltarea embrionilor, Ressler si echipa sa nu au putut sa elimine pur si simplu genele care formeaza proteina si apoi sa imperecheze soarecii care nu o mai aveau. In schimb, au folosit o alta metoda: injectarea unui virus care inhiba gena beta-catenina a soarecilor al caror ADN a fost modificat,  in jurul acesteia, astfel incat  proteina sa nu mai poata fi produsa.
Virusul fabricat genetic a fost injectat in glanda amigdala din creierul soarecilor, zona despre care se crede ca este importanta in formarea memoriilor bazate pe emotii.

“Am concluzionat ca dupa ce beta-catenina este indepartata, soarecii inca invata sa se teama de socuri”, a spus Ressler. “Dar doua zile mai tarziu, teama lor pare sa se diminueze, pentru ca stau nemiscati de spaima jumatate din timpul initial, atunci cand aud sunetul”. Se pare ca beta-catenina este activata in creier pentru a sustine procesul de invatare. “Totusi, dupa ce procesul transformarii memoriei de scurta durata in memorie de lunga durata este complet, beta-catenina nu pare sa mai fie necesara”, noteaza el. “Injectarea virusului dupa acest moment, nu mai are niciun efect asupra capacitatii soarecilor de a-si exprima amintirile legate de frica”