Home » D:News » Submarinul-robot va dezvalui secretele Pacificului

Submarinul-robot va dezvalui secretele Pacificului

Autor: Mihaela Stanescu 05.11.2009
Submarinul-robot va dezvalui secretele Pacificului
Cercetatorii de la National Oceanographic Centre din Southampton (Marea Britanie) si-au pus toate sperantele in Nereus, primul submarin-robot care, la finele acestei luni, va cobori in abisurile lui Challenger Deep; adica in cel mai misterios si mai inaccesibil loc de pe planeta, aflat la adancimea de peste 11.000 metri in Groapa Marianelor din Oceanul Pacific.

Inaintea lui Nereus, alte doua submarine s-au apropiat de fundul Challenger Deep:  elvetianul Trieste, in 1960, si japonezul Kaiko in 1995; acesta din urma, pe langa masurarea profunzimii gropii a reusit sa faca si cateva fotografii, dar de la Nereus, expertii se asteapta la mult mai mult, avand in vedere ca submarinul-robot dispune de o autonomie de 20 de ore sub apa, gratie bateriilor pe litiu cu care este dotat.

Biologii marini si geologii asteapta cu sufletul la gura sa analizeze fotografiile pe care le va face robotul: primii convinsi fiind ca vor descoperi noi forme de viata, noi habitaturi si chiar noi adaptari ale organismelor deja cunoscute, ceilalti pentru a afla informatii in plus legate de miscarile suprafetei oceanice.

Imersiunea lui Nereus, prevazuta sa aiba loc la o data undeva intre 23 mai si 6 iunie, va surveni in faze succesive. Din ratiuni de siguranta, dar si pentru realizarea unei explorari cat mai complete, submarinul va efectua etape intermediare la 1.000, 4.000 si 8.000 metri, inainte de a cobori la adancimea de 11.000 metri.

Sursa: Panorama