Invingatorii poarta rosu. Sau nu

01 09. 2009, 13:00

Intrand pe site-ul revistei NewScientist si dand click pe articolul "Winners wear red" , ti se va cere sa participi la experiment, si  nu trebuie decat sa-ti tastezi numele sau un “username” si parola "articlecientist" si vor aparea (una cate una) 15 anagrame de rezolvat pe parcursul a 15 minute. La final vei fi evaluat si si vei primi o diploma cu nota castigata la test.

Ultimul studiu de acest gen dateaza de anul trecut, cand specialistii in psihologia sportului de la Universitatea din Münster, Germania, au aratat niste videoclipuri cu intalniri de  tae-kwon-do la 42 de arbitri. In aceasta arta martiala, cei doi combatanti sunt identificati prin intermediul a doua culori: rosu si albastru, iar arbitrii respectivi au fost pusi ulterior sa revada filmarile, dar modificate digital astfel incat culorile luptatorilor sa fie inversate Rezultatul? Cel in rosu era premiat cu o medie de 13% mai multe puncte fata de cel in albastru. De altfel, influenta culorilor in sport a fost pentru prima oara descoperita in urma cu cativa ani, cand  antropologii Russel Hill si Robert Barton de la Universitatea Durham, Marea Britanie, au analizat punctajele obtinute de concurentii la cateva sporturi olimpice: box,  tae-kwon-do, lupte greco-romane si lupte libere. Atunci,  intr-un procent de 55% dintre atacuri invingatori au fost cei care purtau rosu, si mai ales, dupa cum a remarcat Barton, cand capacitatile si forta erau asemanatoare, ceea ce inclina acul balantei era culoarea purtata de combatanti. Prin urmare, arbitrii percepeau rosul ca fiind culoarea dominanta, mai agresiva si mai puternica.

Expunerea la rosu nu are efecte doar in ceea ce priveste luptele. Si abilitatile cognitive sunt influentate. In mai multe studii, Andrew Elliot de la Universitatea Rochester, New York, le-a testat, reiesind ca, la un nivel foarte elementar, corpul uman are tendinta de a fugi de rosu. Potrivit lui Elliot, ecuatia elementara care caracterizeaza culorile este “rosu egal pericol”. In plus, subiectii care vizualizeaza aceasta culoare prezinta o activitate sporita la nivelul zonei cerebrale asociate emotivitatii; rosul ii face pe subiecti sa se agite si sa faca greseli.

Problema este, asadar, departe de a fi rezolvata. La rezultate opuse au ajuns si Ravi Mehta si Juliet Zhu, de la Sauder School of Business din cadrul Universitatii British Columbia din Vancouver, Canada. Potrivit studiului lor, culoarea rosie, perceputa drept “pericol”, favorizeaza atentia, in timp ce albastrul creste creativitatea.

Sursa: La Repubblica

CITESTE SI: