Prima pagină D:News

Bacteria care gaseste aur si-ti da de stire

10.09.2009 | ● Vizualizări: 878
Bacteria care gaseste aur si-ti da de stire     bacterie, aur, metal, gene, microorganisme + zoom
Galerie foto (1)

Un microorganism capabil sa mineralizeze aurul a fost modificat genetic de cercetatori australieni pentru a semnala prezenta pretiosului metal.

Servindu-se de capacitatea naturala de a mineraliza auruldegajat in mediul bacteriei Cupriavidus metallidurans, un grupinternational de cercetatori condus de Frank Reith de laUniversitatea Adelaide, a modificat genetic microorganismul astfelincat acesta sa semnaleze prezenta metalului.

Potrivit studiului publicat in paginile Proceedings of the NationalAcademy of Sciences (Pnas), aurul se prezinta rareori in starenaturala sub forma de pepite, cel mai frecvent fiind asociat cualte metale, de multe ori toxice pentru Cupriavidus metallidurans,cum sunt de exemplu compusii ce contin sulf, care inhiba functiileenzimatice ale bacteriei. In acest caz, microorganismulreactioneaza activand un grup de gene "detoxifiante", cu sarcina dea produce o enzima capabila sa precipite aurul in forma metalica,inofensiva, separandu-l de alte substante care sunteliminate.

Prezenta unor asemenea microorganisme in anumite mine australienefoarte indepartate unele de altele fusese deja remarcata de oameniide stiinta cu ani in urma, nu era insa clar daca ele ar juca un rolin formarea depozitelor de aur si nici care ar fi putut fiacesta.

Odata descoperit mecanismul actiunii bacteriei, cercetatorii aucautat un mod de a profita de pe urma acestei extraordinareabilitati. Prin urmare, ei au modificat genetic bacteria, astfelincat sa emita o lumina (detectabila cu un spectrometru portabil)de fiecare data cand activeaza genele detoxifiante, cu alte cuvintecand se afla in prezenta pretiosului metal.

Sursa: Galileo