Prima pagină D:News

Rezolutii pentru 2010: este anul in care vom crea viata?

12.23.2009 | ● Vizualizări: 51
Rezolutii pentru 2010: este acesta anul in care vom crea viata?      no tags + zoom
Galerie foto (1)

In asteptarea Synthiei – care a reprezentat in ultimii doi un mod de viata pentru entuziastii vietii sintetice, de cand pionierul in genomica Craig Venter a promis sa dezvaluie o celula de bacterie vie posedand un genom creat in intregime in laborator – 2010 se doreste anul marelui anunt al reusitei.

Synthia reprezinta denumirea populara pentru o specie carecontine un set de instructiuni genetice elaborate in conditiicontrolate, ce se apropie de minimul necesar sustinerii vietiibacteriale - bazata pe ADN-ul unui microb denumit Mycoplasmagenitalium.

Atunci cand Venter a anuntat crearea unui genom sintetic de M.genitalium, in ianuarie 2008, nasterea Synthiei a fost considerataiminenta. Cu numai cateva luni inainte, echipa cercetatoruluidemonstrase tehnologia "contrabandei" de ADN intre celule vii,performand un "transplant de genom" intre doua specii diferite deMycoplasma.

Dar perfectionarea metodei, astfel incat ADN-ul Synthiei saprospere intr-o celula bacteriala vaduvita de genomul propriu, s-adovedit mai dificila decat anticipase Venter. Echipa lui a avut deintampinat mai multe probleme, intre care enzimele celulei-gazda,care cauta sa distruga orice urma de ADN strain.

In alte locuri, alti cercetatori lucreaza la partile componente alunei celule in intregime sintetice. George Church de laUniversitatea Harvard a anuntat deja ca echipa sa a realizat unribozom auto-formator - este vorba despre fabrica celulararesponsabila de crearea proteinelor. El se asteapta ca urmatorulpas - automultiplicarea ribozomilor sintetici - sa aiba loc in2010. Totusi, celula complet sintetica ramane un tel indeparat, asaincat ne vom multumi pentru inceput sa speram ca proiectul Sinthyava fi finalizat si incununat de succes in urmatorul an.

Sursa: Newscientist