Prima pagină D:News

Mirosurile accelereaza procesul de imbatranire

Redactia Descopera.ro | 04.22.2010 | ● Vizualizări: 266
Mirosurile accelereaza procesul de imbatranire     miros, imbatranire, simt, sanatate, specii + zoom

Un studiu realizat de biologii de la Universitatea Michigan, Houston si Baylor College of Medicine a demonstrat ca anumite experiente senzoriale pot avea un impact foarte mare asupra starii de sanatate (in mod deosebit asupra aparitiei diabetului) si chiar a imbatranirii organismului.

In studiul lor, realizat pe modele animale (nematode si drosophila), oamenii de stiinta au aratat ca privarea de simtul mirosului sau gustului le permite acestor organisme sa traiasca mai mult. Ei nu au stabilit deocamdata care anume sunt mirosurile si receptorii senzoriali care controleaza aceste efecte; totusi, facand apel la o combinatie de tehnici de genetica moleculara si manipulari ambientale si comportamentale, cercetatorii au reusit totusi sa identifice in bioxidul de carbon prima substanta odoranta capabila sa altereze fiziologia si sa accelereze procesul de imbatranire.
S-a dovedit astfel ca musculitele incapabile sa perceapa CO2-ul traiesc mai mult decat cele cu capacitate olfactiva normala; de asemenea, tot acestea sunt si mai rezistente la stres si au niveluri de grasime corporala mai ridicate.

Pentru multe insecte, CO2-ul reprezinta un important miros ambiental, indicator al prezentei hranei (fructe coapte sau sange) sau al unei posibile surse de stres. De altfel, acelasi grup de cercetatori a demonstrat anterior ca simpla perceptie a unei surse alimentare normale este in masura sa blocheze beneficiile asupra sanatatii si longevitatii asociate unei diete bazate pe restrictie calorica. Iata ca, de aceasta data, ei au reusit sa stabileasca ca la baza acestui fenoment este CO2-ul.

De asemenea, s-a demonstrat si ca perceptia senzoriala are un impact asupra imbatranirii la specii separate de milioane de ani de evolutie, ceea ce sugereaza ca efecte similare s-ar putea manifesta si la om.

Tag-uri: miros | imbatranire | simt | sanatate | specii