Prima pagină D:News

A fost observata pentru prima oara metamorfoza unui neutrin

06.01.2010 | ● Vizualizări: 382
A fost observata pentru prima oara metamorfoza unui neutrin     particule, materie, Univers, Soare + zoom

Una dintre particulele cele mai mici si mai “evazive” cunoscute pana in prezent, considerate singurii “martori” ai nasterii si evolutiei stelelor si intregului Univers, reuseste sa-si schimbe identitatea, transformandu-se dintr-un tip de neutrin in altul.

Descoperirea a fost facuta in Italia, in Laboratoarele din GranSasso ale Institului National de Fizica Nucleara (Infn). Prima''oscilatie'' a neutrinului a fost observata la finalul calatorieifacute de miliardele de neutrini lansati in urma cu trei ani de laCERN din Geneva catre Laboratoarele din Gran Sasso. Particulele auacoperit in 2,4 millisecunde distanta de 730 km ce separa celedoua centre de cercetare, in cadrul proiectului Cngs (Cern Neutrinoto Gran Sasso).

Extrem de numerosi in natura, dar inaccesibili, neutriniitraverseaza materia fara a interactiona cu aceasta si faraa lasa nicio urma. Aceste particule neutre din punct de vedereelectric fac parte din trei familii: a neutrinilor electronici, acelor muonici si celor tauonici. Ipoteza, formulata de multa vreme,indicata partial de cateva experimente, si acum confirmata, eraaceea ca "membrii" fiecarei familii se pot transforma intr-unuldin celelalte doua tipuri, printr-un fenomen numit "oscilatie".Acesta presupune insa ca neutrinii sa aiba o masa, iar ca maselecelor trei tipuri sa fie diferite, contrazicand astfel teoria dereferinta a fizicii moderne, numite Modelul Standard.

In cadrul metamorfozei observate, un neutrin de tip "muonic" s-atransformat intr-unul de tip "tau".

In natura, neutrinii sunt produsi de anumite tipuri de reactiinucleare, precum cele care au loc in Soare. Se calculeaza ca, infiecare secunda, corpul uman este traversat de 50.000 miliarde deneutrini proveniti din Soare, fara ca acestia sa lase niciourma.

Sursa: ANSA