Home » D:News » S-a dovedit: dinozaurii aveau pene ca păsările de azi!

S-a dovedit: dinozaurii aveau pene ca păsările de azi!

09.18.2011
S-a dovedit: dinozaurii aveau pene ca păsările de azi!
Au fost descoperite recent pene de dinozaur veritabile, conservate în chihlimbar. Oamenii de ştiinţă au creionat alte imagini ale dinozaurilor decât cele pe care le vizualizam până acum. "Departe de imaginile unor animale solzoase, avem dovezi care arată că dinozaurii erau coloraţi şi pufoşi", a declarat Mark Norell, din cadrul Muzeului Naţional de Istorie din New York.

Cercetătorii studiază în prezent mai multe specimene, de la cele mai simple până la cele mai complexe. Acestea au fost găsite în vestul Canadei de echipa de cercetători condusă de Ryan McKellar de la Universitatea din Alberta. În unele fragmente de chihlimbar s-au păstrat insecte şi chiar pânze de păianjen. Noile specimene demonstrează faptul că dinozaurii încă aveau pene de un model primitiv – protopene – la vremea dispariţiei lor. Acestea s-au păstrat împreună cu pene care seamănă mult cu cele ale păsărilor de astăzi.

Unele pene au structuri de filamente simple, asemănătoare cu cele ale dinozaurilor ce nu puteau zbura, în timp ce altele sunt mult mai complicate şi pigmentate – cele care ajutau dinozaurii să zboare şi să planeze. Protopene s-au mai găsit până acum, însă noile descoperiri arată faptul că penele s-au dezvoltat până la stadiul de azi încă din era dinozaurilor. Chihlimbarul, o răşină întărită, a conservat pene a căror vechime depăşeşte 70 de milioane de ani. Unele specimene au chiar 90 de milioane de ani vechime, însă penele nu prezintă aceeaşi diversitate.

„În ciuda numeroaselor rapoarte publicate de-a lungul ultimilor zece ani despre dinozaurii cu pene şi speciile noi din China, abia acum începem să înţelegem cât de diverse erau penele acum câteva milioane de ani”, a declarat Norell.