Home » D:News » Există o „genă a sinuciderii”?

Există o „genă a sinuciderii”?

Publicat: 10.10.2011
Deşi comportamentul sinucigaş este influenţat de mulţi factori, cercetătorii de la Centrul pentru Studiul Toxicomaniei şi al Sănătăţii Mentale (CAMH), din Canada, au descoperit o modificare genetică specifică asociată acestui comportament, lărgind astfel aria cunoştinţelor legate de cauzele complexe ale sinuciderii.

Studii anterioare arătaseră că există o legătură între comportamentul suicidar şi gena răspunzătoare de sinteza factorului neurotrofic cerebral (sau BDNF – brain-derived neurotrophic factor), o proteină implicată în dezvoltarea sistemului nervos.

Analizând rezultatele a 11 studii şi adăugând datele rezultate din propriile lor cercetări asupra persoanelor cu schizofrenie, cercetătorii de la CAMH au confirmat că, printre pacienţii diagnosticaţi cu boli psihice, cei care prezintă o anumită variaţie a genei (variaţia met – de la numele aminoacidului methionină) au un risc mai mare de sinucidere comparativ cu cei care prezintă variaţia corespunzătoare aminoacidului valină.

Analiza a inclus date referitoare la 3.352 persoane, dintre care 1.202 aveau un istoric de comportament suicidar.

Autorii studiului au constatat că 90% dintre persoanele care se sinucid suferă de cel puţin o boală psihică, de pildă schizofrenie, depresie, tulburare bipolară.

Cercetătorii speră ca, în viitor, testele genetice să poată depista persoanele cu un risc ridicat de sinucidere, iar progresele în domeniul geneticii şi biochimiei să ducă la descoperirea unor tratamente care să prevină sinuciderea, de pildă prin activarea sintezei BDNF.

În evaluarea riscului de sinucidere trebuie, totodată, luaţi în calcul şi alţi factori – traumele (din copilărie sau recente), dependenţa de droguri sau medicamente etc.