Home » D:News » La Niña ar putea influenţa apariţia pandemiilor

La Niña ar putea influenţa apariţia pandemiilor

Maria Olaru 01.18.2012
La Niña ar putea influenţa apariţia pandemiilor
Fenomenul climatic La Niña - care se manifestă în Oceanul Pacific - favorizează apariţia marilor epidemii, susţin oamenii de ştiinţă.

Specialiştii din Statele Unite au descoperit că ultimele patru pandemii au avut loc după evenimentele provocate de La Niña.

Acest fenomen aduce la suprafaţa Oceanului Pacific apă cu o temperatură neobişnuit de scăzută. Din acest motiv, oamenii de ştiinţă susţin că este posibil ca păsările infectate cu virusul gripei să îşi schimbe traseul de migrare.

Totuşi, au existat perioade în care La Niña nu a fost precedată de împrăştierea tulpinilor de gripă la nivel mondial. De aceea, se crede că ar putea există şi alţi factori care, în combinaţie cu aceste fenomene climatice, ar duce la apariţia pandemiilor.

Oamenii de ştiinţă suţin că ultimele patru pandemii (gripa spaniolă din 1918, gripa aviară din Asia – 1957, gripa Hong Kong din 1958 şi gripa porcină din 2009) au fost precedate de La Niña. Aceste pandemii au în comun faptul că oamenii nu au dezvoltat imunitate la ele. De obicei, ele apar atunci când două tulpini de virusuri existente, care infectează un animal, fac schimb de material genetic, apărând astfel o nouă tulpină, mai virulentă.

Pentru moment, legătura dintre pandemii şi La Niña nu este una evidentă, dar cercetări recente au arătat că unele dintre traseele şi obiceiurile păsărilor migratoare diferă între anii în care apare El Niño (un alt fenomen periodic, ce apare o dată la 4-6 ani şi afectează presiunea atmosferică şi regimul vânturilor în Pacificul de Sud, determinând încălzirea apelor de suprafaţă) şi cei în care se manifestă La Niña. De aici, oamenii de ştiinţă au concluzionat că, în urma fenomenelor produse de La Nina, păsări care, în mod normal, au trasee diferite, se întâlnesc dând ocazia virusrurilor să se modifice.

Deocamdată, legătura dintre pandemii şi La Niña nu este destul de bine lămurită pentru a le permite specialiştilor să precizeze momentul în care vor izbucni aceste dezastre.