Home » D:News » Când s-a format Istmul Panama? Noi descoperiri paleontologice dau peste cap teoriile savanţilor

Maria Olaru 03.15.2012
Când s-a format Istmul Panama? Noi descoperiri paleontologice dau peste cap teoriile  savanţilor
Oamenii de ştiinţă susţin că au găsit vestigiile a două specii de erbivore, înrudite cu cămilele şi lamele de azi, şi care cutreierau pădurile tropicale din Istmul Panama în urmă cu 20 de milioane de ani. Descoperirea contrazice convingerile lumii ştiinţifice privitoare la vechimea punţii de uscat dintre cele două Americi.

Descoperirea a fost făcută de cercetătorul Aldo Rincon de la Universitatea din Florida, SUA, în timpul lucrărilor de lărgire a canalului Panama. El şi alţi specialişti din Panama şi Statele Unite au declarat că au mai găsit fosile ale unor peşti-spadă, ţestoase şi cai, dar că niciodată nu s-ar fi aşteptat să găsească specii de camelide.(Familia Camelidae cuprinde azi cămilele şi speciile de lama.)

Una dintre specii, despre care specialiştii de la Universitatea din Florida spun că nu depăşea 60 de centimentri în înălţime, nu avea cocoaşă (cum au cămilele de azi); în schimb, botul ei lung era dotat cu dinţi foarte ascuţiţi. Din acest motiv, unul dintre oamenii de ştiinţă care au descoperit fosila, Carlos Jaramillo, afirmă că aspectl animalului amintea de „un câine de mici dimensiuni”.

Cercetătorii cred că speciile de cămile, numite Aguascalientia panamaensis şi Aguascalientia minuta, îşi foloseau dinţii ascuţiţi pentru a mesteca frunzele şi fructele din pădurea tropicală.

Paleontologii consideră că, deşi acum specia este extinctă în Americi, din ea ar fi evoulat lama şi guanaco (foto), camelide întâlnite azi în Munţii Anzi.

Cealaltă specie era probabil puţin mai mare, dar dar făsă a depăşi 1 metru înălţime.

Descoperirea ridică întrebări asupra perioadei în care a apărut fâşia de pământ ce leagă America de Sud de America de Nord. Deşi Panama are o suprafaţă mică, importanţa ei ştiinţifică este foarte mare, deoarece serveşte ca punct de legătură între aceste două continente. Apariţia acestei punţi de pământ a produs o mare schimbare la nivel mondial. Legătura dintre Atlantic şi Pacific a fost ruptă şi multe dintre animale au dispărut sau au învăţat să se adapteze.

Până acum, oamenii de ştiinţă credeau că istmul a apărut acum 3,5 milioane de ani, dar acum, când au fost descoperite specii de camelide care trăiau în pe acest teritoriu cu 17 milioane de ani mai devreme, teoria referitoare la unirea continentelor nu mai este atât de credibilă.

Conform datelor cunoscute până acum, se crede că plantele au început să se răspândească între continente acum 45 de milioane de ani, iar animale precum crocodilii şi ţestoasele par să fi migrat încă de acum 20 de milioane de ani. Datele referitoare la mamifere indică faptul că acestea au început să călătorească abia acum 3 milioane de ani.

Din păcate, există mari lacune în informaţiille legate de evoluţia animalelor în Panama. Specialiştii spun că nu au fost găsite fosile care să dovedească faptul că acum 1 milion de ani existau aici animale.

Bruce Patterdon, de la Muzeul de Istorie Naturală din Chicago, consideră că fosila demonstrează faptul că Panama a făcut parte din America de Nord, deoarece speciile de aici nu au ajuns în America de Sud decât mult mai târziu.

Sursa: AP