Home » D:News » Din cauza oamenilor, Oceanul Pacific rămâne fără rechini de recif

Din cauza oamenilor, Oceanul Pacific rămâne fără rechini de recif

Publicat: 29.04.2012
Un studiu recent efectuat de cercetători americani şi canadieni a ajuns la o concluzie îngrijorătoare: numărul rechinilor de recif din Oceanul Pacific a înregistrat o scădere de peste 90% în ultimele decenii, oamenii fiind principala cauză.

Cercetarea publicată în jurnalul ştiinţific Conservation Biology reprezintă prima analiză care cuantifică declinul populaţiilor de rechini. Conform studiului, cu cât populaţiile de rechini se află mai aproape de aşezări umane, cu atât soarta lor este mai cruntă.

Cei opt cercetători care au efectuat acest studiu au analizat rezultatele a 1.600 de cercetări subacvatice efectuate în ultimul deceniu în 46 de insule şi atoli din Oceanul Pacific. Concluzia lor? Densitatea populaţiilor de rechini din Pacific, indiferent de specie, creştea atunci când populaţia umană din zonă era mai mică.

„Rezultatele noastre sugerează că influenţa exercitată de oameni asupra abundenţei rechinilor de recif din Pacific este mai mare decât cea a factorilor oceanografici sau a calităţii habitatului acestora”, au concluzionat autorii.

Mahmood Shivji, cercetător la Universitatea Nova Southeastern, afirmă că noul studiu a ajuns la concluzii similare cu alte cercetări ce indică un declin semnificativ al populaţiilor de rechini de recif. Un studiu efectuat în 2010 de cercetători din Australia şi Marea Britanie a arătat că populaţia rechinilor de recif din zona Arhipelagului Chagos din Oceanul Indian s-a redus cu 90% din 1970 până astăzi.

„Chiar şi în cazul atolilor cu puţini locuitori se observă un declin, cauza fiind flotele de pescuit ce vin de la mare distanţă”, a explicat Shivji.

Cercetătorii vor acum să afle dacă ecosistemele recifelor de corali sunt afectate de această dispariţie în masă a rechinilor. De asemenea, oamenii de ştiinţă vor să afle dacă declinul populaţiilor de rechini este provocat de suprapescuirea acestora, de suprapescuirea hranei rechinilor, sau dacă cele două situaţii sunt simultan adevărate.

Sursa: Washington Post