Home » D:News » În căutarea extratereştrilor: un nou instrument poate intercepta semnalele provenite de pe alte planete

Maria Olaru 06.04.2012
Oamenii de ştiinţă dispun de un instrument nou, mai puternic, cu ajutorul căruia vor căuta inteligenţa extraterestră, anunţă un raport din Australia.

Pentru prima dată, o echipă condusă de profesorul Steven Tingay de la Universitatea Curtin a utilizat un nou tip de telescop radio, cunoscut drept un interferometru cu bază lungă, pentru a capta semnalele radio provenite de pe planete îndepărtate.

Timp de opt ore, în iunie 2007, specialişltii au direcţionat un interferoemtru spre steaua Gliese 581 (foto), în jurul căreia se crede că ar orbita două planete care ar putea găzdui viaţă. Deşi misiunea nu a înregistrat rezultate, cercetătorii susţin că abordarea lor are potenţial.

Interferometrele cu bază foarte lungă sunt potrivite pentru acest tip de cercetare, pentru că sunt alcătuite din mai multe telescoape, separate prin distanţe mari.

Una dintre marile probleme întâmpinate în cercetarea inteligenţei extraterestre este că, dacă un telescop preia o bandă îngustă de semnal radio, în cele din urmă nu ştim dacă acesta provine de la o planetă îndepărtată sau de la o antenă TV de la 20 de kilometri distanţă, a explicat Tingay. Beneficiul adus de interferometrele cu bază lungă, cum este Australian Long Baseline Array (ALBA) este reprezentat de faptul că orice interferenţă umană va fi interceptată doar de una sau două antene.

În cercetarea lor, specialiştii s-au axat pe studierea unui domeniu îngust al spectrului de radiofrecvenţă (de la 1230 la 1544 MHz), regiune care conţine radiaţia electromagnetică specifică hidrogenului. În timpul observaţiei, astronomii au detectat 222 de potenţiale semnale extraterestre, dar pentru moment toate au fost excluse prin tehnici de analiză automată.

Cu toate acestea, rezultatele negative nu exclud definitiv existenţa unei civilizaţii extraterestre în jurul lui Gliese 581, ci pur şi simplu semnalează faptul că în perioada în care s-a făcut cercetarea nu au existat semnale radio puternice îndreptate spre Pământ.

Sursa: ABC Science