Home » D:News » Surpriză! Urşii negri ştiu să numere

Surpriză! Urşii negri ştiu să numere

Autor: Nicu Parlog 06.18.2012
Surpriză! Urşii negri ştiu să numere
Urşii negri americani - sau baribalii, cum mai sunt denumiţi (Ursus americanus) - sunt cu mult mai inteligenţi decât se credea până în prezent. O echipă de cercetători americani care a studiat comportamentul a trei urşi negri aflaţi în captivitate a descoperit cu uimire că simpaticele animale ştiu să... numere!

Cei trei urşi aflaţi în captivitate au fost supuşi unei serii de teste care constau în alegerea unor şiruri de numere. Numerele erau tastate de urşi, cărora li s-au oferit în acest scop nişte computere cu touch screen. Urşii trebuiau să aleagă dintre două modele de „puncte” (desene circulare), de dimensiuni diferite, fiind răsplătiţi de cercetători pentru alegerile corecte.

„Oamenii nu cred că urşii sunt foarte isteţi; cu toate acestea, sunt printre cele mai inteligente mamifere”, declară Jennifer Vonk, profesor de psihologie în cadrul Universităţii din Oakland şi cercetător-coordonator al studiului.

Cu toate că urşii au cel mai mare creier între toate mamiferele carnivore, modul în care gândesc aceştia nu a fost încă descifrat.
„Acesta este primul experiment referitor la interacţiunea dintre urşi şi computerele cu touch screen. Nu a mai fost făcut aşa ceva cu alte specii de carnivore. Urşilor le-au fost prezentate pe ecrane două şiruri de puncte, iar noi am încercat să aflăm dacă pot să aleagă între cantităţi mai mari sau mai mici. Urşii atingeau anumite puncte şi primeau hrană dacă făceau alegerea corectă”, adaugă dr. Vonk.

Cercetătorii au aşezat punctele în diferite modele, uneori făcându-le să se mişte, grupându-le sau distribuindu-le în alte moduri. Ursul era recompensat doar după ce atingea corect ecranul în încercarea de a acumula tot mai multe puncte. Echipa de cercetători a vrut astfel să se asigure că urşii nu estimau doar suprafaţa ocupată de puncte, capacitate întâlnită la mai multe specii de animale, ci ştiau clar să numere punctele respective.

Cercetările au mai evidenţiat faptul că urşii erau atât de inteligenţi, încât au compensat spaţiile cu mai puţine puncte prin apăsări succesive.

Urşii negri sunt animale solitare, a căror inteligenţă este, în cazul unor exemplare, apropiată de a cimpanzeilor.

Scheletul victimei unei crime „misterioase” a fost descoperit lângă un monument similar celui de la Stonehenge