Home » Istorie » Georges Lemaître, astronom şi preot, este adevăratul creator al Teoriei Big Bangului. Einstein: ”Este cea mai frumoasă şi satisfăcătoare explicaţie a creaţiei”

Autor: Alexandru Voiculescu 09.01.2017
Multe persoane nici măcar nu cunosc acest nume şi este de înţeles, întrucât toate meritele în ceea ce priveşte elaborarea teoriei Big Bangului îi revin lui Edwin Hubble. Totuşi, toate bazele matematice şi teoretice au fost puse de astronomul şi preotul catolic belgian.

Georges Lemaître, născut în Charleroi, Belgia, în 1894, a avut o carieră impresionantă. După ce a primit medalia Crucea Războiului ca ofiţer în armata belgiană în timpul Primului Război Mondial, a dobândit grade în matematică şi filosofie la Universitatea Catolică din Leuven. După aceea, a devenit preot, scrie Curiosity.

Totuşi, a primit permisiunea de a studia la prestigiosul Observator Harvard, în timp ce îşi dădea doctoratul în fizică la MIT.

În 1927, Lemaître a creat prima parte din ce avea să devină una dintre cele mai importante teorii actuale ale ştiinţei. În articolul său  publicat în acel an, acesta preciza că universul se extinde. După publicarea acestei lucrări revoluţionare, Lemaître ştia că lipseşte ceva. Dacă universul este în continuă expansiune, cum a început totul? Răspunsul a constat într-o explozie. Astfel, în 1931, Lemaître a plantat germenii Teoriei Big Bangului într-o lucrare publicată în Nature.

Este aproape de neînţeles cum acesta nu a fost recunoscut ca fiind părintele Big Bangului. În primul rând, astronomia nu făcea pe atunci parte din domeniul fizicii şi, deşi studiile sale erau demne de câştigarea Premiului Nobel, ele nu au ajuns să fie nici măcar menţionate în acest sens, fiind ineligibile pentru premiu.

Mai mult, nu a primit nici măcar recunoaştere. Astăzi, Teoria Big Bangului este asociată cu savantul Edwin Hubble. Deşi Lemaître a realizat toată matematica din spatele teoriei, Hubble a primit recunoaştere prin furnizarea primelor observaţii care au fost descrise matematic de astronomul belgian. Lucrurile pe care le datorăm lui Lemaître includ şi Legea lui Hubble şi Constanta lui Hubble, precum şi, bineînţeles, ideea că universul se extinde.

De asemenea, comunitatea ştiinţifică a fost ezitantă în acordarea atenţiei unei teorii care vine de la un preot.

În 1952, Papa Pius al XII-lea a susţinut că teoria lui Lemaître este dovada existenţei unui creator. Astronomul nu a fost de acord cu această interpretare. Chiar şi aşa, această declaraţie a Papei a contribuit la scepticismul savanţilor.

În ciuda acestor lucruri, Albert Einstein ştia că teoria este plauzibilă. După ce Lemaître i-a descris teoriile în ianuarie 1933, Einstein a declarat că „este cea mai frumoasă şi satisfăcătoare explicaţie a creaţiei pe care am ascultat-o”.

Ce a existat înainte de Big-Bang? Oamenii de ştiinţă au elucidat marele mister

Big Bang sau… altceva? Ce a fost înainte de Univers

Big Bang – cum ştim că aşa a început totul?

Noi dovezi confirmă faptul că Universul NU s-a format în urma Big Bang-ului