Home » Istorie » Caz controversat în Statele Unite unde una dintre cele mai mari populaţii de amerindieni a interzis studiile genetice. Ce a stat la baza deciziei

Publicat: 12.11.2017
În 2003, Carletta Tilousi, un membru al tribului Havasupai din Arizona, a ascultat o prezentare de doctorat, dorind să audă rezultatele unui studiu cu privire la diabet efectuat şi cu ADN-ul ei. Sau aşa credea. Pe măsură ce studentul vorbea, Tilousi a realizat că ADN-ul ei şi al altor membri ai Tribului Havasupai a fost folosit şi pentru alte studii.

Unele descoperiri sugerau că tribul nu este originar din Arizona, iar aceste analize pot fi o ameninţare. Aceştia cred că pe baza studiilor genetice, pot fi daţi afară din pământul ancestral, potrivit History.

Cazul Tilousi este parte din motivul pentru care Naţiunea Navajo, al doilea cel mai mare trib din Statele Unite, a interzis studiile genetice asupra oamenilor care alcătuiesc populaţia tribului.

În august 2017, un grup de lideri ai tribului şi membri ai comunităţii au decis dacă să ridice sau nu interdicţia şi este foarte probabil ca acest lucru să aibă loc. Totuşi, acum, băştinaşii vor pune condiţiile şi vor fi în controlul propriului ADN.

Problema este însă mult mai adâncă. Exploatarea corpurilor şi rămăşiţelor amerindienilor este ceva ce datează de câteva secole. În secolul al XIX-lea, cercetătorii de atunci foloseau frenologia, considerată acum o pseudoştiinţă, unde naturaliştii „demonstrau” inferioritatea amerindienilor şi puteau demonstra aspectele morale doar în urma analizării formei craniilor.

Antropologii şi curatorii erau, de asemenea, angajaţi în vânătoarea de rămăşiţe, chiar dacă acest lucru implica dezgroparea mormintelor.

Astfel, este de înţeles că utilizarea ADN-ului în alte scopuri decât cele menţionate a atins o coardă sensibilă a acestor populaţii. Mai mult decât atât, concepţia amerindienilor este că „fiecare parte din noi este sacră. Savanţii spun că este doar ADN. Pentru un indian, nu este doar ADN, ci este o parte din persoană, este sacră, cu semnificaţii religioase profunde. Este parte din esenţa unei persoane”, a explicat Frank Dukepoo, genetician cu origini native.

Drumul Lacrimilor: o pagină din istoria amerindienilor