Home » Stiinta » Descoperire REMARCABILĂ realizată de cercetătorul român Dan Graur. Doar 25% din ADN-ul uman este funcţional

Oana Bujor 07.20.2017
Biologul român, Dan Graur a publicat noi calcule care sugerează că doar 25% din genomul uman este funcţional. Descoperirea sa contrazice rezultatele unui studiu amplu realizat de ENCODE în care era precizat că 80% din genomul uman este funcţional.

Biologul Dan Graur a publicat o serie de calcule noi prin intermediul cărora sugerează că maximum 25% din ADN-ul uman este funcţional notează Futurism. Descoperirea prezentă contrazice studiile anterioare realizate de Encyclopedia of DNA Elements (ENCODE) care sugerau că peste 80% din genom are funcţii biochimice.

În 2012 ENCODE anunţa că 80% din genomul uman este funcţional. Însă profesorul Graur susţine că aceste afirmaţii sunt greşite fapt ce va schimba modul în care cercetătorii vor aborda în viitor ştiinţa genomicii umane. ,,Trebuie să cunoaştem fracţiunea funcţională a genomului uman pentru a putea realiza cercetări biomedicale în zonele care ne pot ajuta să prevenim şi să tratăm anumite boli. Nu trebuie să secvenţiem totul, ci doar zonele care sunt funcţionale,” a declarat Dan Graur, expert în biologia evolutivă şi profesor din cadrul Universităţii din Houston.

Calculele realizate de expert sugerează că porţiunea funcţională a genomului este în proporţie de 10-15%, procentul de 25% fiind limita maximă.

Sursa: Universitatea din Houston

Graur a determinat procentul funcţional al genomului prin tehnica ratei fertilităţii de înlocuire a populaţiei şi ratei mutaţiilor dăunătoare. Rata mutaţiilor vătămătoare şi mărimea genomului sunt deja cunoscute, iar informaţiile privind gradul natalităţii populaţiei poate fi accesat prin intermediul registrelor. Din acest punct profesorul Graur a creat un model de calcul al ,,mutaţiilor” şi scăderea nivelului reproductiv provocat de mutaţiile dăunătoare în comparaţie cu porţiunea funcţională a genomului

Deşi Graur a descoperit că rata mutaţiilor vătămătoare este scăzută, nivelul natalităţii ar trebui să fie la un nivel extrem de crescut pentru a susţine populaţia în cazul în care 80% din genom ar fi funcţional. ,,Pentru ca 80% din ADN-ul uman să fie funcţional, fiecare cuplu ar trebui să aibă în medie 15 copii, dintre aceştia doi ar trebui să moară sau să nu se poată reproduce. Aşadar numărul de copii pe care fiecare cuplu ar trebui să-l aibă pentru menţinerea unui număr constant al populaţiei ar depăşi numărul stelelor vizibile din Univers,” a declarat profesorul Graur.

Din cauza mutaţiilor vătămătoare, fiecare cuplu din fiecare generaţie ar trebui să aibă mai mult de doi copi în medie pentru menţinerea unui număr constant al populaţiei. În ultimii 200.000 de ani rata fertilităţii s-a situat între 2,1 şi 3 copii per cuplu. Astfel populaţia globală a fost la un nivel static până în secolul XIX, moment în care rata mortalităţii infantile a scăzut.

Născut în România la Piatra Neamţ, Dan Graur a urmat studiile Universităţii din Tel Aviv şi şi-a obţinut doctoratul la Universitatea Texas din Houston. Este membru al American Association for the Advancement of Science şi a primit premiul Humboldt Prize pentru munca sa în domeniul ştiinţei.

Lideri mondiali şi laureaţi ai Premiului Nobel cer suspendarea drepturilor intelectuale pentru COVID
Moderna vrea să introducă a treia doză pentru vaccinul anti- COVID-19
Ce este sindromul de scurgere capilară (SCLS), boala Clarkson?
Sonda InSight de pe Marte a intrat în hibernare de urgență. NASA încearcă să salveze nava spațială