Home » Istorie » Dinţi fosilizaţi vechi de 450 mii de ani dezvăluie existenţa unei perioade complexe de evoluţie a omului

Publicat: 06.10.2018
O serie de dinţi descoperiţi în Italia sunt consideraţi cele mai vechi fosile umane excavate în Peninsula Italică. Aceştia arată că structura dentară a Neanderthalienilor a evoluat în urmă cu 450.000 de ani Dinţii oferă informaţii privind o perioadă complexă a evoluţiei umane pe care cercetătorii abia încep să o înţeleagă.

Clement Zanolli şi colegii săi din cadrul Universităţii Paul Sabatier din Franţa au analizat rămăşiţele dentare descoperite la sit-ul Fontana Fanuccio, aflat la 50 de kilometri de Roma şi Visagliano. Conform Phys, cu o vechime de aproape 450.000 de ani, dinţii se află pe lista scurtă a fosilelor umane din perioada mijlocie a Pleistocenului din Europa.

Prin intermediul microtomografiei şi a analizelor morfologice detaliate, autorii au examinat forma şi modul în care au fost dispuse ţesuturile dentare pe care le-au comparat apoi cu dinţii altor specii de hominizi. Ei au descoperit că dinţii sunt similari cu cei ai Neanderthalienilor, dar diferiţi de cei ai omului modern.

Credit: Zanolli et al., 2018

În comunitatea ştiinţifică, au existat nenumărate dezbateri privind identităţile şi relaţia dintre eurasiaticii perioadei mijlocii ai Pleistocenului. Descoperirea dinţilor asemănători cu cei ai Neanderthalienilor arată că a existat o separare timpurie a acestei specii de cea a omului modern. De asemenea, dinţii sunt total diferiţi de alţi dinţi fosilizaţi descoperiţi în Eurasia. Acest fapt sugerează că ar fi existat multiple populaţii înrudite cu oamenii în această regiune.