Home » Istorie » Noi informații despre cum se mișcau dinozaurii, dezvăluite printr-un studiu muscular

Publicat: 22.01.2022

O nouă cercetare coordonată de Universitatea din Bristol arată cum se mișcau dinozaurii sauropozi giganți de 50 de tone, precum Diplodocus, și cum au evoluat din strămoși mult mai mici, cum ar fi Thecodontosaurus, care erau de mărimea unui lup.

Într-un nou studiu publicat în revista Royal Society Open Science, cercetătorii prezintă o reconstrucție a mușchilor membrelor Thecodontosaurus, care detaliază anatomia celor mai importanți mușchi implicați în mișcare.

Thecodontosaurus a fost un dinozaur cu două picioare de dimensiuni mici până la mijlocii, care a trăit în timpul perioadei Triasice (acum aproximativ 205 milioane de ani) în locul în care astăzi este Regatul Unit, scrie EurekAlert!.

Acest dinozaur a fost unul dintre primii care a fost descoperit și numit de oamenii de știință în 1836, dar încă îi surprinde pe savanți cu noi informații despre modul în care au trăit și au evoluat primii dinozauri.

Pentru a vedea cum se mișcau dinozaurii, cercetătorii au făcut comparații cu crocodilii și cu păsările

Antonio Ballell, doctorand la Școala de Științe ale Pământului din Bristol și autorul principal al studiului, a declarat: „Universitatea din Bristol găzduiește o colecție imensă de fosile de Thecodontosaurus frumos conservate care au fost descoperite în jurul Bristol. Lucrul uimitor la aceste oase fosilizate este că multe păstrează cicatricele și rugozitățile pe care musculatura membrelor le-a lăsat pe ele”.

Aceste caracteristici sunt extrem de valoroase din punct de vedere științific pentru a deduce forma și direcția mușchilor membrelor. Reconstruirea mușchilor la specii dispărute necesită acest tip de conservare excepțională a fosilelor, dar și o bună înțelegere a anatomiei musculare a speciilor vii, strâns înrudite.

cum se mișcau dinozaurii
Mușchii membrelor dinozaurului Thecodontosaurus. Foto: Gabriel Ugueto/ Ballell et al., Royal Society Open Science, 2022

Antonio Ballell a adăugat: „În cazul dinozaurilor, trebuie să ne uităm la crocodilienii și păsările moderne, care formează un grup pe care îl numim archozauri, adică „reptile conducătoare”. Dinozaurii sunt membri dispăruți ai acestei filiații și, datorită asemănării evolutive, putem compara anatomia mușchilor la crocodili și păsări și putem studia cicatricele pe care le lasă pe oase pentru a identifica și reconstrui poziția acelor mușchi la dinozauri”.

Profesorul Emily Rayfield, coautor al studiului, a spus: „Aceste tipuri de reconstrucții musculare sunt fundamentale pentru a înțelege aspectele funcționale ale vieții organismelor dispărute. Putem folosi aceste informații pentru a simula prin intermediul instrumentelor de calcul cum se mișcau dinozaurii”.

Dinozaurul studiat era biped și putea prinde lucruri

Din dimensiunea și orientarea mușchilor membrelor, autorii susțin că Thecodontosaurus era destul de agil și probabil și-a folosit membrele anterioare pentru a prinde obiecte în loc să meargă.

Acest lucru contrastează cu rudele sale de mai târziu, sauropodele gigantice, care au atins parțial aceste dimensiuni uriașe ale corpului prin trecerea la o postură patrupedă. Anatomia musculară a lui Thecodontosaurus pare să indice că trăsăturile cheie ale dinozaurilor din linia sauropode de mai târziu au evoluat deja la această specie timpurie.

Profesorul Mike Benton, un alt coautor, a spus: „Din perspectivă evolutivă, studiul nostru adaugă mai multe piese la puzzle-ul despre modul în care locomoția și postura s-au schimbat în timpul evoluției dinozaurilor și în linia sauropodelor gigantice”.

„Cum au fost modificați mușchii membrelor în evoluția patrupedelor de mai multe tone din bipede mici? Reconstituirea mușchilor membrelor Thecodontosaurus ne oferă noi informații despre etapele incipiente ale acelei importante tranziții evolutive”, a adăugat Benton.

Misterul copiilor mumificați din celebrele Catacombe ale Capucinilor din Palermo

O specie necunoscută de oameni a fost descoperită în Israel

O nouă specie de dinozaur este cea mai mare găsită vreodată în Australia

Cum au ajuns zeci de bărbați, femei și copii în același mormânt comun în urmă cu 6.200 de ani

Vara care urmează va rivaliza cu recordurile de căldură înregistrate în 2021
Oceanele lumii au atins cel mai acid nivel din ultimii 26.000 de ani, avertizează un raport climatic
Poluarea cauzată de rachetele spațiale schimbă compoziția atmosferei. Cum ne afectează?
Mister rezolvat. Oamenii de știință ar fi descoperit cum s-au format galaxiile fără materie întunecată
Riscul de cancer mamar la bărbați ar putea fi asociat cu infertilitatea
Aurorele boreale pot fi auzite chiar și atunci când nu sunt văzute. Cum se formează sunetele?
Cea mai rară specie de mamifer marin din lume. Ce șanse mai are de supraviețuire?
Un medicament pentru cataractă a arătat rezultate promițătoare în testele de laborator
Somnul ajută la procesarea emoțiilor. Care este mecanismul?
Farmaciştii au un risc de sinucidere mai mare decât restul lumii. De ce se întâmplă asta?
Soprana Irina Baianț, invitată la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene
Unde se termină Pământul și începe spațiul cosmic?
NASA a dezvăluit primele sale planuri de a trimite doi astronauți pe Marte