Home » Istorie » Tabla lui Stephen Hawking, plină de ecuații și desene, ar putea fi în curând descifrată

Foto: Profimedia
Publicat: 16.02.2022

O nouă expoziție muzeală speră să elucideze secretele din spatele desenelor, glumelor și mesajelor codificate de pe tabla lui Stephen Hawking, pe care fizicianul a păstrat-o neatinsă timp de mai bine de 35 de ani.

Tabla lui Stephen Hawking datează din 1980, pe vremea când acesta a participat la o conferință despre superspațiu și supergravitație la Universitatea Cambridge din Marea Britanie.

În timp ce încercau să dezvolte o „teorie a întregului” cosmologică (un set de ecuații care să combine regulile relativității generale și ale mecanicii cuantice), colegii lui Hawking au folosit tabla ca o distracție binevenită, umplând-o cu un amestec de ecuații pe jumătate rezolvate, jocuri de cuvinte și desene inexplicabile.

Tabla lui Stephen Hawking conține mistere neelucidate de zeci de ani

Încă păstrată după mai bine de 40 de ani, tabla tocmai a fost expusă publicului pentru prima dată ca piesa centrală a unei noi expoziții despre biroul lui Hawking (decedat în 2018, la vârsta de 76 de ani), care a fost deschisă pe 10 februarie la Muzeul de Știință din Londra.

Muzeul va primi fizicieni și prieteni de-ai lui Hawking din întreaga lume, în speranța că vor putea descifra unele dintre desenele făcute de mână, scrie Science Alert.

Tabla lui Stephen Hawking
Foto: Profimedia

Ce înseamnă, de exemplu, „simetria stuporii”? Cine este marțianul bărbos desenat în centrul tablei? De ce există un calmar cu nasul moale cățărându-se pe un zid de cărămidă? Ce se ascunde în interiorul cutiei de conserve cu eticheta „Supergravitație Exxon”? Să sperăm că marile minți ale matematicii și fizicii din lume pot veni cu răspunsuri.

Tabla lui Stephen Hawking se alătură zecilor de alte artefacte care i-au aparținut, incluzând o copie a tezei de doctorat a fizicianului din 1966 despre expansiunea Universului, scaunul său cu rotile și o jachetă personalizată oferită lui de către creatorii The Simpsons pentru a onora multiplele sale apariții în animație. Expoziția va fi deschisă până pe 12 iunie la Muzeul de Știință din Londra, apoi va face un tur în alte câteva muzee din Marea Britanie.

Cine a fost Stephen Hawking?

Stephen Hawking s-a născut în Anglia pe 8 ianuarie 1942. În timp ce studia cosmologia la Universitatea din Cambridge în 1963, a fost diagnosticat cu o boală neuromotorie cunoscută sub numele de boala Lou Gehrig sau scleroza laterală amiotrofică (ALS).

Atunci, la doar 21 de ani, lui Hawking i s-a spus că va mai trăi doar doi ani. Hawking a continuat să trăiască și să lucreze timp de mai bine de cinci decenii, publicând lucrări inovatoare despre găurile negre, teoria Big Bang și relativitatea generală.

Cum a ajuns ”ruşinea familiei”, Charles Darwin, să schimbe omenirea. Cinci lucruri puţin ştiute