Home » Istorie » Scheletul unui dinozaur s-ar putea vinde pentru 8 milioane de dolari, iar cercetătorii sunt de-a dreptul „dezgustați”

Publicat: 11.07.2022

Scheletul complet fosilizat al unui dinozaur Gorgosaurus, care a cutreierat planeta în urmă cu 76 de milioane de ani, va fi scos la licitație pe 28 iulie, a anunțat casa de licitații Sotheby’s.

La aproape 3 metri înălțime și 7 metri lungime, specimenul bine conservat este o rudă mai mică a lui Tyrannosaurus rex. A fost descoperit în formațiunea Judith River de lângă Havre, Montana, SUA în 2018. Estimarea casei de licitații este că dinozaurul se va vinde pentru suma de 5 până la 8 milioane de dolari.

Experții spun că este dificil de confirmat dacă licitațiile de mai multe milioane de dolari ale scheletelor de dinozaur au devenit mai frecvente, dar au existat o serie de vânzări importante în ultimii câțiva ani, indică Science Alert.

Un schelet de Tyrannosaurus rex numit „Stan” s-a vândut pentru suma record de 31,8 milioane de dolari în 2020. Chiar și celebrități precum Nicolas Cage și Leonardo DiCaprio au participat la licitațiile de fosile de dinozaur. Dar pentru paleontologi, această licitație de mare profil face parte dintr-o tendință îngrijorătoare, în care fosilele rare ar putea fi efectiv pierdute în defavoarea științei.

Licitații îngrijorătoare pentru oamenii de știință

Experții în domeniu spun că fosilele culese de colecționari privați pot împiedica vizualizarea lor de către public și studierea de către cercetători. „Această licitație este dezgustătoare”, a spus Thomas Carr, paleontolog la Colegiul Carthage din Illinois, SUA.

Carr a adăugat că fosila este unul dintre puținele schelete de Gorgosaurus găsite vreodată în SUA, majoritatea rămășițelor fiind descoperite în Canada.

„În cariera mea, am avut privilegiul să manipulez și să vând multe obiecte excepționale și unice, dar puține au capacitatea de a uimi și de a capta imaginația la fel ca acest incredibil schelet de Gorgosaurus”, a spus Cassandra Hatton, director al departamentului pentru știință și cultură populară din cadrul Sotheby’s.

Licitațiile de nivel înalt

Licitațiile importante, precum vânzarea viitoare a Gorgosaurus, alimentează percepția că valoarea fosilelor de dinozaur este mai degrabă monetară decât științifică, a adăugat Carr. „Valoarea fosilelor de dinozaur este informația pe care le conțin în oasele lor. Mărimea eșantionului constă în știință, iar licitația unui schelet către un cumpărător privat este egală cu pierderea unui munte de date pentru un om de știință”, a spus el.

Dacă o fosilă este deținută în mod privat, paleontologii precum Carr se tem că proprietarii pot refuza accesul publicului la specimen sau o pot revinde, făcând dificil pentru cercetători să efectueze analize pe termen lung, să verifice cercetările anterioare și să pună noi întrebări științifice.

Țări precum Canada, Mongolia, Brazilia și China au în vigoare legi care protejează fosilele semnificative oriunde se găsesc, potrivit Victoria Arbour, curator de paleontologie la Muzeul Regal BC din Canada. Dar, în Statele Unite, permisele pentru colectarea oaselor de dinozaur sunt necesare numai dacă oasele de dinozaur sunt găsite pe teren federal. Este rar ca fosilele să fie licitate legal în alte țări, a declarat Arbour.

Vânzarea de fosile pentru cel mai bun preț

Experții spun că sunt îngrijorați de faptul că vânzarea fosilelor celui mai mare ofertant umflă prețurile. Potrivit lui Arbour, majoritatea muzeelor lucrează direct cu dealerii comerciali și plătesc prețuri mai mici. Prețurile de licitație „sunt, de obicei, mult mai mari decât ceea ce își poate permite cu adevărat orice muzeu”, a spus Arbor, adăugând: „Nu costă 5 milioane de dolari să colecționezi un Gorgosaurus. Nu costă zero dolari, dar marjele de profit sunt foarte mari pentru exemplarele licitate”.

O altă îngrijorare este faptul că licitațiile scumpe pentru fosile pot stimula oamenii să fure oase, mai degrabă decât să le lase pentru a fi studiate de paleontologi. În mai, oficialii Serviciului Parcurilor Naționale au declarat că fosile rare de reptile care datează de cel puțin 200 de milioane de ani au fost furate din Parcul Național Capitol Reef din Utah, între august 2017 și august 2018.

Nu toate fosilele care sunt scoase la licitație devin inaccesibile după vânzare. Una dintre primele fosile de mare profil vândute la licitație a fost un dinozaur numit „Sue”, cel mai complet T. rex găsit vreodată, care a fost vândut Muzeului Field din Chicago pentru mai bine de 8,3 milioane de dolari în 1997.

Colaborarea dintre colecționarii privați și oamenii de știință

Dacă o persoană privată cumpără o fosilă, publicul și cercetătorii nu au dreptul să știe unde se află, potrivit Arbour. „Nu știm întotdeauna unde ajung aceste fosile”, a spus Arbor. „Este cu adevărat regretabil, pentru că aceste exemplare cu adevărat interesante ar putea să dispară din accesibilitatea științifică”.

Atunci când „Stan” a fost vândut unui cumpărător anonim în 2020, scheletul dinozaurului a dispărut din ochii publicului. A reapărut aproape doi ani mai târziu, atunci când jurnaliștii de la National Geographic au relatat pentru prima dată că se afla în drum spre un viitor muzeu de istorie naturală din Abu Dhabi. Identitatea cumpărătorului anonim rămâne necunoscută.

Deși unele fosile cumpărate la licitație sunt donate muzeelor și instituțiilor de cercetare, paleontologi precum Polly subliniază că nu există nicio garanție în această privință. „Chiar și colecționarul cel mai bine intenționat, odată ce a murit, de exemplu, are foarte puțin control asupra a ceea ce se întâmplă cu acea fosilă ulterior”, a spus Polly, adăugând că „disponibilitatea pe termen lung a acesteia este întotdeauna îndoielnică atunci când ajunge în mâini private”.

De ce avea T. Rex brațe mici? Descoperirea unui nou dinozaur gigantic ar putea desluși misterul

Dinozaurii au pus stăpânire pe Pământ pe frig, arată un studiu extraordinar

Un dinozaur „cu față de bulldog” descoperit recent era ca un T. Rex pe steroizi

Cum au supraviețuit gândacii asteroidului care a ucis dinozaurii?